• رفتار و کنترل متابولیکی بیماران دیابتی تحت پوشش درمانگاه دیابت بندرعباس (1382)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 392
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دیابت یک بیماری مزمن در تمام دوران زندگی است و کنترل آن نیاز به تغییرات اساسی در سبک زندگی بیماران دارد. هدف این مطالعه تعیین رفتار و کنترل متابولیک در بیماران دیابتی بود.

    روش کار: جمعیت هدف بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و روش مطالعه مقطعی بود. 80 بیمار بطور تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور تعیین رفتار مرتبط با کنترل بیماری، داده ها با مصاحبه سازمان یافته جمع آوری شد و کنترل متابولیک با اندازه گیری هموگلوبین گلیکوزیله (hba1c) تعیین گردید.

    نتایج: میزان پذیرش و پیروی بیماران در زمینه داروهای تجویز شده و مراقبت از پا بالا بود، با این وجود فقط 6.3% % آن ها اقدام به اندازه گیری شخصی قند خون نموده بودند و 38.8% آن ها از رژیم غذایی توصیه شده بطور مستمر و همیشه پیروی می کردند. 13.8% افراد سیگاری بعد از تشخیص بیماری، سیگار را ترک کرده بودند. میانگین hba1c در کل بیماران مورد بررسی 1.06±9.25 و دامنه آن از 6.9 تا 12.9 متغیر بود و فقط 2.5% از کنترل متابولیک مطلوب برخوردار بودند.

    بحث: توصیه می شود هر کوششی به منظور اصلاح و تغییر رفتار و بهبود کنترل متابولیک در بیماران دیابتی آغاز شود و برای این منظور یک برنامه آموزشی مناسب برای بیماران طراحی و اجرا شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم