• پیش آگهی در کودکان مبتلا به نفریت لوپوسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 468
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بیماری لوپوس اریتروماتوزوس یک بیماری سیستمیک است که ارگان های مختلف را درگیر می کند. مطالعه حاضر به منظور بررسی نفریت لوپوسی در کودکان، سرانجام آن و فاکتورهای مرتبط با سرانجام آن صورت گرفته است.

    روش کار: مطالعه گذشته نگر بر روی 48 کودک مبتلا به نفریت لوپوسی با مراجعه به پرونده بیمارستانی آنان صورت گرفته است. خصوصیات بالینی و اپیدمولوژیک، سرانجام بیماران در مدت پیگیری ثبت گردیده و فاکتورهای مؤثر در سرانجام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. احتمال بقای 5 سال بیماران و بقای کلیه محاسبه گردید.

    نتایج: کودکان مورد بررسی دارای محدوده سنی 11-3 سال و اکثریت دختر بودند. تمام بیماران در زمان مراجعه پروتئینوری و اکثریت خون در ادرار داشتند. شایع ترین نوع پاتولوژی کلاس چهار نفریت لوپوسی با 43.59 درصد بوده است. در پیگیری 29.3 درصد دچار نارسایی مزمن کلیوی و 25 درصد فشار خون بالا شدند. مهمترین فاکتور مؤثر در پیش آگهی های بیماران وجود فشار خون بالا در زمان اولین مراجعه و کلاس4 نفریت لوپوسی بود. میزان بقای کلیه بعد از 5 سال 63.8 درصد بود.

    نتیجه گیری: محدوده سنی، شیوع جنسی و شیوع انواع پاتولوژی نفریت لوپوسی در کودکان در مطالعه حاضر با اکثریت مطالعات همخوانی دارد. با توجه به اینکه فشار خون از فاکتورهای مؤثر در پیش آگهی بیماران است باید توجه بیشتری به درمان بیماران با فشار خون بالا در زمان مراجعه صورت گیرد. بدتر بودن شانس بقای کلیه در بیماران مطالعه حاضر نیاز به بررسی بیشتر دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها