• تاثیر 12 هفته تمرینات هوازی بر شاخص های آنترومتریکی و ترکیب بدنی زنان دارای اضافه وزن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 296
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یائیسگی که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می گردد، با تغییرات محسوس در شاخص های آنتروپومتریکی و ترکیب بدنی همراه است. هدف از این تحقیق بررسی تغییرات شاخص های عملکردی و ساختاری قلب و ترکیب بدنی پس از 12 هفته تمرینات استقامتی با شدت متوسط در زنان یائسه بود.

    روش کار: در این تحقیق نیمه تجربی 20 زن یائسه با سن 2.2 ±50 و قد 7±168 و وزن 3.5±88 به صورت داوطلبانه شرکت کردند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و تمرین تقسیم شدند. شاخص های آنتروپومتریک (قد، وزن، bmi و نسبت دور کمر به لگن) و هم چنین ترکیب بدنی از قبیل bmi ، ffm ،fm ، قبل و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین به شکل پیش و پس آزمون جمع آوری و ثبت گردید. از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنی داری (0.05(p< جهت تجزیه برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از تغییر معنادار در شاخص های ترکیب بدنی از قبیل ffm و fm بود. نسبت دور کمر به لگن و bmi نیز تغییرات معناداری را نشان دادند (0.05(p<.

    نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که تمرینات استقامتی با شدت متوسط موجب تغییرات قابل توجهی در شاخص های ترکیب بدنی و آنتروپومتریک در زنان یائسه می شود که بیانگر اثرات مثبت تمرینات استقامتی بر کنترل وزن، بهبود ترکیب بدنی در زنان یائسه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها