• کارآمدی سنجش ازدورو gis با رویکرد تغییرات کاربری اراضی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 211
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    کارآمدی سنجش ازدورو gis با رویکرد تغییرات کاربری اراضی

    آشکارسازی و پیش بینی تغییرات کاربری اراضی ازجمله ابزارهای مدیریت منابع طبیعی و ارزیابی تغییرات اکوسیستم، به شمار می آیند. هدف از انجام این تحقیق پایش و پیش بینی تغییرات کاربری اراضی با استفاده از تصاویر سنجش از دور و gis در شمال شرق ایران، واقع در استان خراسان رضوی، بخش شهرستان شاندیز می باشد. در این تحقیق از تصاویر سنجنده های tm لندست 5 در سال های 2005،2010 ، etm+ لندست 6 در سال های 2010،2005،2000 و سنجنده oli لندست 8 در سال های 2018،2015 تجزیه و تحلیل شد.

    به علاوه از نقشه های رقومی توپوگرافی 1:25000 منطقه برای بررسی تصحیح هندسی تصاویر و هم چنین به عنوان داده های کمکی در تفسیر تصاویر و پیش بینی تغییرات، استفاده شد. ابتدا تصاویر، موردبررسی کیفیت به لحاظ هندسی و رادیومتری قرار گرفتند. با توجه به ویژگی های منطقه، کاربری های موجود، طبقه بندی تصاویر به روش تفسیر تلفیقی (تفسیر چشمی بر روی صفحه رایانه) انجام شد. تصاویر هر پنج مقطع زمانی به پنج طبقه باغ،مناطق مسکونی، کشاورزی، بایرن و رخنمون سنگی طبقه بندی شد.

    که این طبقه بندی به روش بیش ترین احتمال انجام شد و پس از اعتبار سنجی میانگین دقت کاپا 86 درصد و میانگین دقت کلی 91 درصد برای شش نقشه کاربری اراضی تولیدشده بود. به کمک برنامه lcm نرم افزار ایدریسی انجام شد. این مدل علاوه بر فراهم کردن امکانات متعدد برای آشکارسازی تغییرات بررسی شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها