• مطالعه کاربرد نقوش اسلامی در فرهنگ شهری و تعامل بصری از دیدگاه گرافیک محیطی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 566
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مطالعه کاربرد نقوش اسلامی در فرهنگ شهری و تعامل بصری از دیدگاه گرافیک محیطی

    گرافیک محیطی نوعی زبان ارتباطی و تاثیر گذار بر مسائل فرهنگی و اجتماعی است که استفاده از آن در تعامل بصری و توسعه فرهنگ شهری نقشی حائز اهمیت را داراست. نقوش اسلامی با وجود غنای فرهنگی و بصری، می تواند دارای ارزش های والایی در جامعه شهری باشد. هدف از این پژوهش توجه و لزوم استفاده از نقوش اسلامی به جهت ارزش والای بصری آن، معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگی آن در جامعه نوین شهری و همچنین نقش آن در گرافیک محیطی به منظور بالا بردن کیفیت زندگی شهری و آرامش روانی جامعه می باشد.

    روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی می باشد . نتایج بدست آمده به این امر اشاره دارد که نقوش اسلامی گنجینه های غنی هستند که علاوه بر ارزش های بصری و زیبایی های صوری و ظاهری دارای معانی عمیق زیباشناسی و نمادین و دارای چنان خواصی می باشند که می توان به راحتی بعد از قرن ها در حوزه های مختلف از آن ها استفاده کرد.

    در نظر گرفتن ارزش های فرهنگی و اسلامی برای تبدیل شدن یک جامعه به عنوان نمادی از جامعه اسلامی امری ضروری است؛ بنابراین استفاده از نقوش و عناصر تزئینی اسلامی و دیگر نمادهایی که معرف هویت اسلامی می باشند، این قابلیت را دارند که در گرافیک شهری نقشی مهم و تاثیر گذار داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها