• بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/09/24
    • تعداد بازدید: 141
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایه فکری و مالکیت نهادی بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد. برای این منظور در دو مدل جداگانه به بررسی اثر سرمایه فکری و مالکیت نهادی بر عملکرد مالی یا همان بازده دارایی های شرکت ها پرداخته شد. هم چنین، اثر متغیرهای استقلال هیئت مدیره، اندازه شرکت، زیان شرکت، اهرم مالی، نسبت جاری و نسبت ارزش بازار به دفتری شرکت ها در مدل های رگرسیونی کنترل شد.

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها در گروه پژوهش های توصیفی- پس رویدادی قرار دارد. هم چنین، به منظور انتخاب حجم نمونه از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک (غربالگری( استفاده شد که با توجه به شروط در نظر گرفته شده، در نهایت 148 شرکت در دوره زمانی 6 ساله بین سال های 1393 الی 1398 (در مجموع888 سال- شرکت) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    برای بررسی فرضیه ها از روش های مربوط به رگرسیون خطی چندمتغیره با استفاده از نرم افزار eviews8 بهره گرفته شده است. یافته های این مطالعه نشان می دهد که هم سرمایه فکری و هم مالکیت نهادی دارای اثر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی (بازده دارایی ها) شرکت ها در دوره بررسی بوده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها