• واکاوی زیباشناسانه ی نقوش گیاهی نمادین قالی خشتی بختیاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/06
    • تعداد بازدید: 220
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    واکاوی زیباشناسانه ی نقوش گیاهی نمادین قالی خشتی بختیاری

    تکرار و مداومت بر کاربردِ نقوش گل ها، بوته ها و درختان در هنرهای ایران زمین، از دیرباز اذهانِ هنرمندانِ بسیاری را درخلق آثار مختلف به خود معطوف داشته است. هنرهای دستی مناطق مختلف نشان دهنده ی آئین، آداب ورسوم، اعتقادات آن منطقه است که آن جامعه می تواند با تکیه بر این ارزش ها و با استفاده از نمود آن در هنرهای دستی برای انتقال افکار از آن استفاده کند.

    هدف از این پژوهش، واکاوی زیباشناسانه و ریشه یابی مفاهیم سمبلیک نقوش گیاهی نمادین در قالی خشتی بختیاری است. سوالات پژوهش عبارتند از: الف: کیفیات زیبایی شناسانه ی قالی خشتی شامل چه مواردی است؟ ب: نقوش گیاهی نمادین قالی خشتی بختیاری واجد چه وجوه زیباشناسانه و مفاهیم نمادینی است؟ پژوهش حاضر از نوع بنیادی-نظری است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    روش جمع آوری داده ها اسنادی، کتابخانه ای و مشاهده آثار بوده و ابزار گردآوری اطلاعات مشاهده، فیش و ابزار پویشگری نوین است. جامعه ی پژوهش قالی های خشتی شهرکرد است و نگارندگان بر اساس مولفه های در نظر گرفته شده نقوش گیاهی چهار نمونه قالی خشتی دستبافت بختیاری را به صورت نمونه گیری غیراحتمالی، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی مورد بررسی قرار داده اند.

    یافته ی پژوهش گویای آن است که، نقوش گیاهی در قالی بختیاری درواقع بیانگر اسطوره ی تکوین هستى می باشند. بازتاب اسطورهای نقوش تا به امروز در قالی منطقه محفوظ مانده و این میراث به جا مانده از نسل های پیشین است که در هنر و فرهنگ ملی تداوم یافته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها