• تحلیل ژرف ساخت های معنایی خبر در منتخبی از شعر شاعران معاصر

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/06
    • تعداد بازدید: 182
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تحلیل ژرف ساخت های معنایی خبر در منتخبی از شعر شاعران معاصر

    بررسی و تحلیل ژرف ساخت های معنایی اقسام گزاره ها، یکی از ویژگی هایی است که در تحلیل سبکی متون در نظر گرفته می شود. این معانی و مقاصد در ارتباطی مستقیم با ویژگی های شخصیتی شاعر یا نویسنده و بافت موقعیتی است که کلام در آن شکل می گیرد. مقاصد یا اغراض ثانوی گزاره های خبری و انشایی یکی از موضوعات اصلی علم معانی درمجموعه علوم بلاغی است.

    در این دانش بر مبنای دسته بندی گزاره ها به خبری و انشایی و تفکیک اقسام جمله های انشایی، برای هر نوع از جمله معانی یا اغراضی تعریف شده است. بررسی این مقاصد و تحلیل چگونگی شرایط کاربرد آنها می تواند از ویژگی های خاص سبک شاعران یانویسندگان یک دوره به شمار آید و چه بسا همین ویژگی وجه تمایز سبک شناختی دوره های شعری است.

    در این پژوهش با انتخاب شاعرانی نوگرا در دوره معاصر سعی شده است ازمیان شاعران معاصر نیما یوشیج به عنوان یکی از جریان سازان شعر دوره معاصر و سهراب سپهری و اخوان ثالث از مهمترین پیروان مکتب او و شاملو یکی از شاعران جریان سمبولیسم جامعه گرا و از پیروان سبک و شیوه نیمایی انتخاب شده است سپس با بررسی ژرف ساختهای معنایی در گزاره های خبری در شعر آنها زمینه های ایجاد این مقاصد و معانی ثانوی تبیین شود و این ویژگی سبکی در شعر آنها تحلیل و تبیین می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها