• نقش عوامل ماوراءالطبیعه (سروش و سیمرغ) در پیشگویی های منظومه پهلوانی سام نامه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/07
    • تعداد بازدید: 185
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نقش عوامل ماوراءالطبیعه (سروش و سیمرغ) در پیشگویی های منظومه پهلوانی سام نامه

    سام نامه از جمله منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه است که در آن، پیشگویی های گوناگون به چشم می خورد. تقریبا بیست و نُه مورد پیشگویی توسط اخترشناسان، شاهان، برهمنان، یا از طریق خواب و رویا و یا به کمک عوامل ماوراءالطبیعه در آن صورت گرفته است. در نوشتار حاضر با روش کتابخانه ای مبتنی بر توصیف و تحلیل محتوا، نقش عوامل ماوراءالطبیعه در پیشگویی های این منظومه بررسی شده است.

    هشت مورد پیشگویی توسط سروش و سیمرغ در این منظومه صورت پذیرفته است. پرنده اساطیری سیمرغ با قدرت پیشگویی و رازآگاهی خود در طول مسیر مخاطره انگیزِ سام، برای رسیدن به معشوق، وی را راهنمایی و در یک مورد کشته شدن ارقم دیو به دست سام را پیشگویی می کند. سروش نیز به عنوان پیک ایزدی در این سفر طولانی و شگفت انگیز، همیشه همراه سام بوده و هفت مورد پیشگویی توسط او صورت گرفته است.

    سام از همان ابتدای داستان، به عشق وصال پریدخت سفر خود را با ترغیب وراهنمایی سروش، وصال نهایی آن ها را پیشگویی می کند و تا پایان داستان در رویارویی با موجودات مافوق طبیعی، همواره پیروزی او رابشارت می دهد. غلبه سام بر دیوانی؛ نظیر نهنگال دیو، ارقم دیو و ...از جمله پیشگویی هایی است که به وسیله سروش در این منظومه پهلوانی صورت گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها