• ارزیابی و شناسایی میزان تاب آوری شهری با تاکید بربعد کالبدی-زیست محیطی منطقه مورد مطالعه: شهر ساری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/13
    • تعداد بازدید: 162
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    ارزیابی و شناسایی میزان تاب آوری شهری با تاکید بربعد کالبدی-زیست محیطی منطقه مورد مطالعه: شهر ساری

    سوانح طبیعی که جزیی از فرایند زندگی بشر به شمار می رود و هر روزه بر تعداد و تنوع آنها افزوده می شود، به عنوان چالشی اساسی در جهت نیل به توسعه پایدار جوامع انسانی مطرح می باشند. از این رو در حال حاضر دیدگاه غالب از تمرکز بر روی صرفا کاهش آسیب پذیری به افزایش تاب آوری در مقابل سوانح تغییر پیدا کرده است.

    یکی از مهم ترین ایده هایی که در دهه حاضر هم در مدیریت بحران و هم در مدیریت شهری مطرح شده است، ایجاد شهر های تاب آور در مواجه با بحران های مختلف است. مسئله این پژوهش ارزیابی و اندازه گیری میزان تاب آوری در ابعاداجتماعی –اقتصادی-نهادی و کالبدی در شهر ساری می باشد.

    در همین ارتباط جامعه آماری این تحقیق خانوارهای ساکن در محلات مختلف شهر ساری است که برای حصول به اهداف پژوهش با تکمیل پرسشنامه و مطالعات میدانی اقدام به تحلیل آنها گردیده است. نتیجه مطالعه حاضر نشان می دهد که هرکدام از نواحی دارای چه رتبه ای از نظر تاب آوری می باشند و پس از محاسبه وزن هرکدام از لایه ها و هم پوشانی آنها میزان تاب آوری شهر ساری مشخص خواهد شد. سپس می توان به محاسبه نقش ساختار فضایی شهر ساری بر ابعاد کالبدی زیرساخت و زیست محیطی تاب آوری در راستای توسعه پایدار پرداخت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها