• کاداستر حلقه مفقوده توسعه در سیستم مدیریت زمین (مطالعه موردی: کشور ایران)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/13
    • تعداد بازدید: 134
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    کاداستر حلقه مفقوده توسعه در سیستم مدیریت زمین (مطالعه موردی: کشور ایران)

    مدیریت زمین در شهرها از چالش برانگیزترین مباحث مرتبط با پایداری محسوب می شود. مدیریت زمین عملاً از بحث های اساسی و پایه ای هر کشور است و جزء لاینفک ایجاد یک جامعه پایدار می باشد. با توسعه جوامع بشری و افزایش روز افزون جمعیت از یک طرف و استفاده بی رویه بشر از منابع زمینی و محدودیت های بسیاری از این منابع از طرف دیگر، لازم است تا در مسیری حرکت کند که آسیب کمتری متوجه زمین گردد و به اصطلاح توسعه ای پایدار داشته باشد.

    لازمه توسعه پایدار، داشتن سیستمی است که در مدیریت بهینه زمین به انسان کمک کند، سیستمی که با ممیزی دقیق و فهرست بندی صحیح از اموال و حقوق و محدودیت های مربوط به آن در یک سطح پیوسته به نام قطعه زمین، به یاری او می آید، این سیستم جامع "کاداستر" نام دارد که به سوالاتی نظیر چه کسی؟ کجا؟ چه مقدار؟ و چطور؟

    در مورد قطعه زمین پاسخ می دهد و امکان مدیریت بهتر و بهره وری بیشتر را از زمین برای انسان مهیا می سازد. پژوهش حاضر با هدف تبیین کاداستر به عنوان مهم ترین سیستم اطلاعات و ابزار مدیریت زمین و هم چنین بررسی تجربیات کشورهای مختلف و ساز وکارهای این سیستم درکشور ایران به روش توصیفی- تحلیلی با بررسی اسنادی و کتابخانه ای انجام گرفته است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که با به کار بستن و یکپارچه و جامع کردن این سیستم در کشورهای درحال توسعه و جهان سوم به ویژه ایران می توان به ارتقای اطمینان عمومی، رشد اقتصادی، توسعه پایدار شهری، نظارت مطلوب، حفاظت از دارایی، از بین رفتن رانت و زمین خواری و کاهش دعاوی و... دست یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم