• تبیین روابطِ حاکم بر سیاست گذاری های مسکن پایدار شهری (بامحوریت برنامه ریزی فضایی در پایداری فرهنگ، اقتصاد و محیط زیست)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/14
    • تعداد بازدید: 174
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تبیین روابطِ حاکم بر سیاست گذاری های مسکن پایدار شهری (بامحوریت برنامه ریزی فضایی در پایداری فرهنگ، اقتصاد و محیط زیست)

    مسکن که یکی از نیازهای اساسی در هر جامعه ای محسوب می شود به دلیل ارتباطات زیادی که با بخش های مختلف جامعه دارد، در ایجاد شرایط توسعه پایدار نیز نقش مهمی دارد. ارتباط مسکن با شهرسازی، اقتصاد، محیط زیست، نیروی انسانی، زمین، فناوری و... آن را به یکی از مقولات اساسی در برنامه ریزی دولت ها تبدیل کرده است. بنابراین در دستیابی به توسعه پایدارمی بایست مسکن پایدار، مطلوب و مناسب در سیاست گذاری ها گنجانده شود و تمامی ابعاد و رابطه آن با سایر بخش ها در نظر گرفته شود.

    از سوی دیگر آن نوع مسکنی که نیازهای نسل کنونی را بر مبنای کارایی منابع طبیعی و انرژی برآورده ساخته و در عین حال محلاتی جاذب و ایمن را ضمن توجه به مسائل اکولوژیکی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد نماید مسکن پایدار است. در کشورهای پیشرفته جهان نیز سکونتگاه های جدید نیز می بایست مکان های جاذبی باشند که دارای فضای عمومی سبز، تسهیلات کیفی مناسب، دسترسی ها، دارای تعاملات اجتماعی بالا و اقتصاد سبز مناسبی باشد، و این شرایط باید در مرکز برنامه ریزی ها قرار گیرد و مردم می بایست این شرایط را در کمیسیون ها مطرح کنند تا دولت ها برای این نیازها و پیشرفت آنها اقدام کنند.

    در زبان انگلیسی دو واژه در رابطه با خانه و مسکن وجود دارد. کلمه " house " که معنای سکونت دارد و " home " که یک مفهوم شخصی است. کلمه مسکن و سکونت مترادف با بحث سکنی گزیدن و آرامش یافتن است. هر چند خانه و تعریف آن به معنی سرپناه(کمینه پاسخ به نیاز سکونتی انسان) است اما در خانه عواملی است که ارزش های انسانی در آن تجلی پیدا می کند و بیش از نیازهای فیزیکی محیط، برای انسان جوابگوست.

    از نظر اقتصادی مسکن به عنوان یک کالای اقتصادی به شمار می رود و یک بستر سرمایه گذاری به نسبت مطمئن در کشورهای جهان سوم تلقی می شود. از نظر اجتماعی نیز، مکان، شکل و نوع مصالح به کار رفته در واحد های مسکونی برای مالک آن مقام و منزلت اجتماعی به ارمغان می آورد. از نظر روانی نیز مسکن مناسب می تواند محلی برای آسایش و آرامش فرد باشد و خستگی های فطری و جسمی ناشی از کار روزانه را از وی می زداید. گاستون باچیلار می نویسد " آدمی پس از افکنده شدن به جهان در گهواره خانه نهاده شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها