• تاثیر بازار های مالی با تاکید بر بازار بانک و بازار سرمایه بر توسعه پایدار در ایران با تاکید بر بحران های مالی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/18
    • تعداد بازدید: 215
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تاثیر بازار های مالی با تاکید بر بازار بانک و بازار سرمایه بر توسعه پایدار در ایران با تاکید بر بحران های مالی

    ارتباط میان پس اندازها و سرمایه گذاری یا در بازارهای مالی و یا توسط واسطه های مالی نظیر بورس اوراق بهادارو بازار بانک و در کل بازار مالی فراهم می شود. کارایی و عملکرد مثبت بازارها و واسطه های مالی با تاثیرگذاری بر میزان و کیفیت سرمایه گذاری به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد و توسعه پایدار، از اهمیت بالایی در اقتصاد برخوردار است.

    بازارهای مالی و واسطه های مالی نقش مهم و بسزایی در شکوفایی اقتصاد دارند. در واقع وجود و کارکرد اصلی بازارهای مالی و واسطه های مالی، ایجاد زمینه برقراری ارتباط میان پس اندازکنندگان و سرمایه گذاران است. ممکن است افرادی باشند که مازاد منابع مالی داشته و هیچ برنامه ای نیز برای آن نداشته باشند .در مقاله حاضر به بررسی تاثیر بازار های مالی با تاکید بر بازار بانک و بازار سرمایه بر توسعه پایدار در ایران با تاکید بر بحران های مالی پرداخته شده است و تخمین مدل با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته gmm برای اقتصاد ایران و طی دوره زمانی 1363 تا 1397 صورت پذیرفته است.

    نتایج حاصل از برآورد مدل نشان دهنده تأثیر مثبت شاخص سهام بورس اوراق بهادار تهران بر شاخص توسعه پایدار در ایران می باشد یعنی می توان گفت با افزایش قیمت شاخص سهام بورس، شاخص توسعه پایدار دچار رشد مثبت می شود. مطابق با تخمین مدل تاثیر بازار بانک بر شاخص ssi مثبت و معنی دار می باشد و نشان از سهم توسه پایدار از بازارهای مالی را دارد. مطابق با نتایج مدل تاثیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیز بر شاخص توسعه پایدار مثبت و معنی دار می باشند. و در نهایت تاثیر بحران های مالی جهانی بر شاخص توسعه پایدار منفی و از لحاظ آماری معنی دار می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها