• اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر یادگیری راهبردی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/06/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/10/21
    • تعداد بازدید: 129
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر یادگیری راهبردی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی

    یادگیری در بستر الکترونیکی ماهیت از راه دور داشته و نیاز به فراگیرانی دارد که توانایی های مواجهه با این نوع آموزش را داشته باشند. این مهارت ها از جمله یادگیری راهبردی و خودپنداره تحصیلی با آموزش قابل انتقالند این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر یادگیری راهبردی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی اجرا گردید. پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. جامعه ی آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور نجف آباد در نیمسال اول سال تحصیلی 1400 - 1399 و تعداد آنها 2850 نفر و نمونه شامل 30 نفر که به صورت نمونه گیری هدفمند دردسترس انتخاب وبه صورت تصادفی تعداد 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل انتخاب شد.

    قبل از شروع جلسات آموزشی پیش آزمون از هر دو گروه گرفته شد. گروه آزمایش در طی 8 جلسه 90 دقیقه ای از طریق کلاس مجازی با استفاده از نرم افزار adob connect تحت آموزش ذهن آگاهی کابات زین و همکاران( 2010 ) قرار گرفتند. سپس پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. برای اندازه گیری راهبردهای یادگیری از پرسشنامه راهبردهای یادگیری کرمی( 1381 ) و برای اندازه گیری خودپنداره تحصیلی از پرسشنامه خودپنداره تحصیلی توسط یس یسن چین در سال ( 2004 ) استفاده شد.

    به منظور تشخیص کیفیت حجم نمونه از آزمون kmo و بارتلت استفاده و مقدار آن برای هر دو متغیر به ترتیب برابر با 0.78 ، 0.83 و 0.87 ( kmo>0.7 ) حاکی از کفایت نمونه دارد. نتایج بیانگراینست که آموزش مهارت های های ذهن آگاهی بر یادگیری راهبردی و خودپنداره تحصیلی دانشجویان در یادگیری الکترونیکی تأثیر معناداردارد. و می توان گفت که دانشگاه ها با برگزاری دوره های آموزش ذهن آگاهی می توانند یادگیری راهبردی و خودپنداره تحصیلی را در دانشجویان ایجاد و آنان را برای ورود به یادگیری الکترونیکی آماده نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها