• تاثیر روغن سیاه دانه بر استرس اکسیداتیو و شاخص های التهابی بیماران همودیالیزی: یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور، کنترل شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/25
    • تعداد بازدید: 255
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    تاثیر روغن سیاه دانه بر استرس اکسیداتیو و شاخص های التهابی بیماران همودیالیزی: یک کارآزمایی تصادفی دوسوکور، کنترل شده

    سطوح بالای استرس اکسیداتیو و التهاب در بیماران دیالیزی منجر به اختلالات مختلف و مرگ و میر بالا می شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر مکمل سیاهدانه  (ns)  بر شاخص های سوپراکسید دیسموتاز  (sod)، مالون دیآلدئید (mda)، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل (tac)، پروتئین واکنشگر c با حساسیت بالا (hs-crp) در بیماران همودیالیزی (hd)  می باشد.

    در این کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما، 46 بیمار دیابتی تحت درمان با همودیالیز، به طور تصادفی به دو گروه (ns23 نفر) و دارونما  (23 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله، 2 گرم در روز روغن ns و گروه دارونما به همین مقدار روغن پارافین را به مدت 12 هفته دریافت کردند.

    طبق نتایج حاصله، در گروه مداخله سطوح sod ، tac افزایش یافت، در حالی که mda ، hs-crpبه طور معنی داری کاهش یافت. پس از تعدیل متغیرهای مخدوشگر با استفاده از آزمون ancova ، تغییرات sod ، mda، tac ، و hs-crp در مقایسه با گروه دارونما از نظر آماری معنی دار بود. علاوه بر این، در طول دوره تحقیق، هیچ عارضه جانبی قابل توجهی شناسایی نشد. در نهایت، مطالعه حاضر نشان داد که مکمل ns به طور قابل توجهی سطوح sod ، mda، tac ، hs-crp را در بیماران دیابتی همودیالیزی بهبود می بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها