• بهبود کارایی مسیریابی در شبکه های اینترنت اشیاء با استفاده از یک الگوریتم تکاملی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/30
    • تعداد بازدید: 279
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بهبود کارایی مسیریابی در شبکه های اینترنت اشیاء با استفاده از یک الگوریتم تکاملی

    اینترنت اشیاء یک انقلاب تکنولوژیکی در سراسر جهان است. اینترنت اشیاء شبکه ای از اشیاء زیادی مانند وسایل نقلیه، ساختمان ها، لوازم و دستگاه های دیگر است که به شبکه اینترنت وصل هستند و از آن طریق با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل برقرار می کنند. یکی از اجزاء مهم اینترنت اشیاء، شبکه های حسگر بی سیم هستند که از گره هایی تشکیل شده اند که در جاهای مختلف برای اندازه گیری ویژگی های مختلف از محیط استفاده می شوند.

    یکی از چالش های مهم در این شبکه ها، مسئله مسیریابی است که هدف آن یافتن مسیر مناسب برای ارسال داده ها از گره ها به مقصد مورد نظر است. روش های سنتی مسیریابی به دلیل مصرف انرژی زیاد، درنظر نگرفتن محدودیت های گره های حسگر و اثر مسیرهای مختلف روی هم، پاسخگوی شبکه های اینترنت اشیاء با تعداد گره های زیاد نیستند.

    در این مقاله، با استفاده از الگوریتم تکاملی ژنتیک و لحاظ کردن انرژی باقی مانده گره ها، راهکاری ارائه شده است که به صورت تکرارشونده، مسیرهای گره های مختلف را تا گره مقصد پیدا کرده و اثر آنها را بر روی مسیرهای گره های دیگر لحاظ می کند. برای صرفه جویی در مصرف انرژی گره ها، راهکار ارائه شده به صورت متمرکز و در ایستگاه پایه درنظر گرفته شده است. نتایج حاصل از مقایسه راهکار پیشنهادی با یک راه کار موجود نشان می دهد که راهکار پیشنهادی توانسته است باعث کاهش میانگین مصرف انرژی گره ها و افزایش طول عمر شبکه شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها