• بررسی تطبیقی رفتار عشق در اشعار مولوی و شارل بودلر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/01
    • تعداد بازدید: 154
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی تطبیقی رفتار عشق در اشعار مولوی و شارل بودلر

    عشق در حقیقت آب حیاتی است که با جاری گشتن در رگ زندگی، معنایی خاص به آن می بخشد و آن را به نوعی دیگر ترجمه می کند. عشق گوهر گران بهایی است که زندگی پر فراز و نشیب آدمی در رسیدن به آن خلاصه می شود و هر کسی را توان رسیدن به این اکسیر نیست؛ چرا که عشق سرزمینی است که باید برای رسیدن به آن از همه چیز و همه کس گذشت تا بدان دست یافت.

    به همین خاطر است که همواره زیباترین معمای هستی لقب گرفته است و جهان آفرینش با این کلمه است که معنا می یابد. عشق حقیقتی است که قصه عاشقانه را ترجمه کرده و جنبندگی، تحول و دگرگونی را در خود دارد و کوه ها از آن ساییده می شوند و ریگ ها از آن به جوش می آیند.

    مولانا و بودلر سرآمد شاعران عصر خود و تمام اعصار و قرون هستند که در وادی لایتناهی عشق دست و پنجه نرم کرده اند و آتش عشق بر خرمن زندگیشان شبیخون زده و نام آن ها را عالمگیر کرده است. مولانا عشقی را که خود در آن غرق بود، در تمام ذرات عالم ساری می دید. از این رو به همه ذرات عالم عشق می ورزید و آنچه را بدان عشق می ورزید در تمام ذرات عالم در تجلّی می دید.

    اما عشق بودلر از جهان بینی غربی او نشأت می گرفت و همچون عشق مولانا رنگ و بوی عرفانی نداشت. هر کدام از این دو شاعر بزرگ رویکرد متفاوتی به عشق دارند که پژوهش حاضر در صدد بررسی این شباهت ها و تفاوت هاست. عشق مولانا در نهایت تبدیل به عشقی فرازمینی می شود ولی عشق بودلر با تمام تفاوت هایی که نسبت به افراد هم عصر خود در تعریف این کلمه دارد زمینی باقی می ماند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها