• نقش شکست عاطفی در خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/02/11
    • تعداد بازدید: 220
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    نقش شکست عاطفی در خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شکست عاطفی در خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام دانشجویان دانشگاه زنجان تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها به تعداد 400 دانشجو به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه ضربه عشق راس (1999)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) بودند.

    داده های جمع آوری شده از اجرای پرسشنامه از طریق نرم افزار spss ورژن 26 در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که شکست عاطفی با خودکارآمدی تحصیلی به صورت مستقیم و منفی ولی متغیر اهمالکاری تحصیلی به صورت مستقیم و مثبت همگی در سطح زیر 0.01 معنی دار هستند.

    به عبارتی چنین استنباط می گردد که با شدت گرفتن متغیر شکست عاطفی در دانشجویان، میزان خودکارآمدی تحصیلی کاهش ولی اهمالکاری تحصیلی آنان افزایش می یابد. با توجه به نقش خودکارآمدی و اهمالکاری تحصیلی به عنوان مسائل مهم آموزشی در پیش بینی شکست عاطفی از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه آموزشی مبتنی بر کاهش نشانگان ضربه عشق، اقزایش خودکارامدی و کاهش اهمال کاری تحصیلی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها