• بررسی انواع حوادث شغلی در پرستاران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/22
    • تعداد بازدید: 177
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی انواع حوادث شغلی در پرستاران

    مقدمه: امروزه انسان ها بیش از قبل در معرض حوادث شغلی قرار می گیرند. بیمارستان ها اصلی ترین و پر مخاطره ترین مرکز در نظام های سلامت به شمار می آیند در میان نیرو های انسانی موجود در بیمارستان یکی از گروه های پر خطر از نظر مواجهه با خطرات و حوادث شغلی پرستاران هستند. همچنین محیط های کاری که پرستاران در آن مشغول هستند به طور فزاینده به عنوان محیط های کاری پر خطر محسوب می شوند. هدف از این مطالعه بررسی انواع حوادث شغلی در پرستاران می باشد.

    روش کار: این مطالعه مروری بوده و اطلاعات مربوط به آن از طریق جستجوی در منابع اینترنتی از جمله ( pupmed, science direct, iran medex, magiran, sid, google scholar ) با کلید واژه های ( حوادث شغلی ، مخاطرات شغلی ، استرس شغلی ، پرستاران ) در بازه زمانی 2000 تا 2021 ( 1380 تا 1400 ) کسب شده است.

    یافته ها: کارکنان بیمارستان ها در معرض خطر عوامل آسیب زای متعدد زیست شناختی، شیمیایی، فیزیکی و روانی می باشند. اهم خطراتی که پرستاران بیمارستان را تهدید می کنند شامل: خطرات بیولوژیکی ناشی از تماس با عوامل عفونی، خطرات تماس با مواد شیمیایی، خطرات فیزیکی، خطرات ایمنی و ارگونومیکی و تاثیرات منفی عوامل روانی اجتماعی می باشد. مهم ترین پیامد های حوادث شغلی شامل : افزایش غیبت از محل کار، مراجعه بیشتر به پزشک، کاهش ارائه خدمات، اتلاف ساعات کاری و ناتوانی جسمی است. در بسیاری از مطالعات شایع ترین مخاطرات شغلی پرستاران در بیمارستان به ترتیب مربوط به استرس ناشی از کار، فرو رفتن اجسام نوک تیز و برنده در بدن و اختلالات اسکلتی عضلانی می باشد.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج بررسی مطالعات در زمینه حوادث شغلی در پرستاران نشان داد که حوادث خطرناکی برای کارکنان بهداشتی و درمانی اتفاق می افتد. و هر کدام از این حوادث منجر به بیماری های متفاوتی در پرستاران خواهد شد. این گونه مسائل می تواند برای سازمان بهداشتی و درمانی که وظیفه مراقبت از بیماران را بر عهده دارند، چالش مهمی باشد. پرستاران جهت ارائه با کیفیت خدمات، نیازمند محیطی ایمن می باشند که در این راستا باید خدمات ایمنی در بیمارستان ها به خوبی ارائه گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها