• ارائه مدل ارزیابی ریسک مالی برای شرکت ها بر اساس اطلاعات ناهمگن و داده های تاریخی جمع شده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/05
    • تعداد بازدید: 227
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    ارائه مدل ارزیابی ریسک مالی برای شرکت‌ها بر اساس اطلاعات ناهمگن و داده‌های تاریخی جمع شده

    ریسک مالی نه تنها توسعه شرکت بلکه توسعه اقتصادی کل جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین، ارزیابی ریسک مالی شرکت، بخش مهمی محسوب می‌شود. در حال حاضر، محققان روش‌های متعددی را جهت ارزیابی ریسک مالی مورد بررسی و تحقیق قرار داده‌اند. با این وجود، اکثر روش‌های موجود، مجموعه‌های فازی را طی تحلیل کمی، ادغام نکرده و داده‌های تاریخی چند سال گذشته را در نظر نمی‌گیرند.

    برای رفع این کاستی‌ها، این تحقیق بر اساس تصمیم‌گیری چند معیاره ناهمگن (mcdm) و داده‌های تاریخی، یک مدل ارزیابی ریسک مالی جدید را برای شرکت‌ها ارائه می‌دهد. همچنین، به طور جامع شاخص‌های ذهنی و عینی در سیستم شاخص ارزیابی ریسک مالی مدل که تئوری فازی را با تحلیل داده‌های کمی ترکیب می‌کنند، در نظر گرفته می‌شوند.

    همچنین، اطلاعات ارزیابی حاصل از اطلاعات مالی تاریخی شرکت، آژانس رتبه‌بندی اعتبار و تصمیم‌گیرندگان، شامل اعداد قطعی، اعداد فازی مثلثی و اعداد نوتروسفیک است. همچنین، از تکنیک ارجحیت براساس مشابهت به راه حل ایده‌آل (topsis) برای تعیین ترتیب رتبه‌ای شرکت‌ها با در نظر گرفتن ریسک مالی آن‌ها استفاده می‌شود. در نهایت، یک مطالعه تجربی ارزیابی ریسک مالی برای شرکت‌ها انجام می‌شود و نتایج تحلیل مقایسه‌ای و تحلیل حساسیت نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی می‌تواند به طور موثر و قابل اعتمادی، کمترین ریسک مالی را برای شرکت به همراه آورد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها