• راهبردهای مقابله با استرس دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اهواز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/23
    • تعداد بازدید: 122
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    راهبردهای مقابله با استرس دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اهواز

    از آنجایی که استرس به عنوان یک مشکل نافذ با تاثیرات بسیار مشخص و تعیین کننده که شامل تاثیرات جسمی و روانی بر سلامت انسان است، شناخته شده است. میزان سلامت روانی و کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد. پژوهش حاضر به منظور راهبردهای مقابله با استرس دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اهواز؛ با روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. متغیر ملاک پژوهش، راهبردهای مقابله با استرس می باشد . جامعه ی این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان معلم مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اهواز در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند. مطابق آمار دقیق از دانشگاه فرهنگیان اهواز، تعداد دانشجویان زن و مرد ، به ترتیب 510 و 704 نفر بودند .

    روش نمونه گیری در تحقیق حاضر، به صورت نمونه گیری خوشه ای –تصادفی بود. به این صورت که، ازآنجاکه روش نمونه گیری خوش های بود، در بین دانشجویان معلم دانشگاه فرهنگیان اهواز انجام گرفت. و سپس به صورت تصادفی پرسشنامه ها بین دانشجویان توزیع شد. محقق با هماهنگی قبلی ، پرسشنامه ها را در بین چندین کلاس توزیع و در صورت لزوم به سوالات دانشجویان پاسخ داده می شد. حجم نمونه گیری بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر بود. درنتیجه 384 نمونه از جامعه دانشجویان دانشگاه که جمعا 1871 نفر بودند، انتخاب شدند.

    باتوجه به ماهیت پژوهش، که هم دارای فرضیه های رابطه ای و متغیرهایی با مقیاس فاصله ای است از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. اما در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد بهره برده شد. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار spss-24 استفاده شده است.به طورکلی محققان چهار نوع مقابله ی کلی را برای مهار استرس مطرح کردند: مقابله ی مسئله مدار، مقابله ی شناختی، مقابله ی هیجان مدار، مقابله اجتناب مدار. طبق یافته های تحقیق مشخص شد با بکار گیری تکنیک های بالا استرس رو کاهش و مهار کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها