• تحلیل محتوای علوم پایه دوم ابتدایی به روش ویلیام رومی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/04/28
    • تعداد بازدید: 718
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تحلیل محتوای علوم پایه دوم ابتدایی به روش ویلیام رومی

    تدوین، اصلاح و تغییر کتب درسی از نیازهای مبرم نظام آموزشی هر کشوری است که از این طریق بتوان به تدوین و طرح محتوای کتب جدیدی دست یافت و دانش آموزان را با سیر پیشرفت جهانی و کشوری، همگام ساخت و نیز به اصلاح و تغییر محتوایی کتب دست زد تا از این طریق مطابق نیاز فراگیران، موضوع درسی و جامعه حرکت کنند . بنابراین یک برنامه درسی باید بتواند ساخت مطلوب شدن را درفراگیران ایجاد کند و به آن ها فرصت بدهد تا دانش را خودشان بسازند ؛فراگیران بیش تر از آن که به آموزش مستقیم نیازمند باشند به فرصتهای یادگیری مستقیم محتاج هستند بنابراین دوره ابتدایی از این جهت جلوه بیشتری می کند چراکه خصوصیات و نیازهای دانش آموزان در این دوره در مقایسه با مقاطع دیگر نمودی مثبت و سازنده دارد.

    تحلیل محتوا باعث می شود تا معلمان و مولفان کتاب درسی و برنامه ریزان درسی با ویژگای های لازم برای ارائه یک کتاب درسی مناسب آشنا شوند و آنها را در جهت بهبود کتاب به کار گیرند. و همچنین کمک می کند تا مفاهیم، اصول، نگارش ها، باورها و کلیه ی اجزای مطرح شده در قالب درس های کتاب، مورد بررسی علمی قرار گیرد و با هدف های برنامه ی درسی، مقایسه و ارزشیابی شوند . برای مثال ممکن است کتاب درسی، نگارش ها یا حالت هایی را تشویق کند که با اهداف برنامه درسی هم خوانی نداشته باشند. در بین کتابهای درسی محتوای کتابهای علوم دارای اهمیت دو چندانی است چرا که آموزش علوم در بهبود و ارتقای سطح زندگی فردی بچه ها موثر است .

    کشاوری که آحادش رشد علمی پیدا می کنند، زندگی بهتری را برای خود رقم می زند . یکی از این راه ها تحلیل کتاب درسی بر اساس روش ویلیام رومی و توجه به فعال یا غیر فعال بودن کتاب است که اگاهی از ان می تواند موجب تغییر کتاب یا اصلاحاتی در ان و تغییراتی در روش های تدریس شود. در مورد فعال یا غیر فعال بودن کتاب علوم دوم ابتدایی دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است. مقاله هم در همین چهارچوب پیش می رود. دیدگاه نویسنده در مورد این کتاب این است که: ایا متن کتاب علوم دوم ابتدایی فعال است؟ ایا تصاویر کتاب علوم دوم ابتدایی فعال هستند؟ سوالات کتاب علوم دوم ابتدایی دانش اموز را درگیر نمی کند. با خواندن این مقاله هر فرد در می یابد که ایا دیدگاه و نظرش در مورد این کتاب درست است یا نه. روش کار بر روی این مقاله به صورت تحقیق و مطالعه بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم