• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/12
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/05
    • تعداد بازدید: 133
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    کنکاشی بر داوری داخلی در آیین دادرسی مدنی

    امروزه باتوسعه هرچه بیشترقراردادی وخصوصی، به تبع آن اختلافات اشخاص نیزافزایش پیدانموده است ونفع هردوطرف دراین است که ازروشی صحیح، مطمئن وسریع درحل اختلاف گردیده استفاده نمایند. داوری، مطلوب ترین روش دراین خصوص می باشد .از این رو قوانینی درزمینه داوری درهمه کشورها وضع گردیده است که قریب به اتفاق کشورها وجوامع ازاین قانون در داوری ها تبعیت می نمایند.

    نکته قابل توجه درخصوص رای داور آن است که امکان صدور رای غیابی ازطرف داور نه درقانون پیش بینی شده است و نه بامحدودبودن مهلت داوری می توانست پیش بینی شود و مضافا به اینکه اعتراض به رای داور در قالب شکایت و بطلان آمده است نه تجدیدنظرخواهی یاواخواهی دررسیدگی داورامکان حدوث طواری به جهاتی ازجمله جعل و تزویر در سند با تعیین جاعل ومقدور بودن تعقیب رسیدگی به اصل نکاح وطلاق ونسب وجود خواهد داشت که موجب توقف رسیدگی خواهدشد و نیز صدور قرار تامین خواسته، تامین دلیل و دستورموقت وجلب ثالث دراثناء رسیدگی درصلاحیت دادگاه ذیصلاح خواهد بود که وفق مقررات آیین دادرسی انجام خواهدشد .

    ابلاغ رای داورمقدمه اجرای آن است که با تقاضای محکوم له وازطریق دادگاه صالح انجام می پذیرد که حتی-المقدور می بایست ابلاغ واقعی رای به محکوم علیه به عمل آیدتاحق دفاع ولی محفوظ باشد و با ابلاغ رای، مهلت اعتراض شروع خواهد شد . درخصوص آثار رای داور به اختصار به ترتب اثرامر قضاوت شده واعتبار قضیه محکوم بها به رای داور، نظربه اینکه رسیدگی ازطریق داوری همسنگ رسیدگی قضایی است بر رای صادره اماره حقیقت مترتب بوده ودادگاه وهیچ مرجع دیگری نمی تواند دعوایی راکه ازطریق داوری فیصله یافته، مجددا استماع نماید و در نظام حقوی ایران با عنایت به بند 6 ماده 84 قانون دادرسی مدنی که حکم اعتبار امر مختومه را مقرر می دارد و با توجه به ماده 463 درصلاحیت ذاتی داور یا داوران دررسیدگی به مورد اختلاف و مواد 488 و 490 قانون آیین دادرسی مدنی رای داور از اعتبار امر قضاوت شده برخوردار می باشد. مادراین مقاله به بررسی داوری داخلی درآیین دادرسی مدنی می پردازیم .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها