• سیر تحول مد در نیمه دوم قاجار

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/06
    • تعداد بازدید: 96
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    سیر تحول مد در نیمه دوم قاجار

    نوع پوشش قشرهای متفاوت یک جامعه ، برگرفته از رفتارهای اجتماعی و آداب و سنن و اقلیم و ... و فرهنگ خاص متعلق به آن جامعه است. هر قوم و جامعه ای ، برای اینکه به ماهیت و موقعیت کنونی خویش پی ببرد، بهتر است قبل از هر چیز به پیشینه خود نظری بیفکند. با توسعه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی در جامعه ها و شکل گیری عقاید دینی مذهبی در ذهنیت مردم ، پوشاک و نوع رنگ و جنس و شکل و سبک دوخت آن زمینه و نقش کارکردی آن در اجتماع بیشتر نمایان می شود ایران به دلیل موقعیت حساس جغرافیایی که داشته همیشه مورد تهاجم بوده و نیز از دوره قاجار آزادی از قیود و الزامات اجتماعی و فرهنگی و وضعیت خوب اقتصادی ، تنوع طلبی قشر مرفه و صنعتی شدن اروپا سبب شد که نوع تفکر ، طرز زندگی و آداب پوشیدن لباس دچار دگرگونی شود.

    بررسی تاریخ لباس ایرانیان بیانگر تاثیر ژرف فرهنگ لباس ما ایرانیان بر دیگر ملل در گذشته تا تاثیر معکوس آنان بر فرهنگ پوشش ما را به خوبی نمایان می کند. در این مرحله ایرانیان تحت تاثیر فرهنگ ، آزادی و مرکزیت قانون در اروپا قرار گرفتند البته دوره ی جنگ ها را باید دوره ی مقدمات آشنایی ایرانیان با تجدد دانست.

    مسئله لباس و شکل و نوع آن ، امری ساده و سطحی که بتوان محصول سلیقه افراد دانست نیست بلکه تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی آن جامعه ، جهانی بینی و ارزش های حاکم بر فرهنگ آن نیز می باشد. تغییرات تدریجی لباس زنان و مردان در طول دوره قاجار، بررسی جامعه آن روز از لحاظ وضعیت ظاهری مردم طب مستندات تاریخی، سفرنامه ها ، نقاشی ها و پوشاک سنتی که در مجموعه ای از کفش، لباس، کلاه و همچنین زیور آلات و جواهرات محلی خلاصه می شود ، گنجینه ای پر بهایی است که هر ملت در نگهداری و حفظ و سپردن آن به نسلهای بعدی باید تمام سعی خود را به کار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها