• نقش خانواده در فرهنگ سازی جوامع

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/07
    • تعداد بازدید: 98
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    نقش خانواده در فرهنگ سازی جوامع

    تغییر و تحولاتی که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده نهاد خانواده را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال پیشرفت صنعتی و مدرن شدن جامعه باعث دگرگونی و تحول نظام خانواده از سنتی به صنعتی و هسته ای شده است . مطالعات فراوانی نشان می دهد که مشکلات رفتاری و مشکلات اجتماعی افراد بیشتر ریشه در سلامت خانواده دارد. امروزه دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب با یکدیگر است. ما در جامعه ای چند وجهی زندگی می کنیم که در آن برخورداری از خانواده سالم بسیار اهمیت دارد.

    اهمیت خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان انکارناپذیر است. خانواده به عنوان اولین مامن و پناهگاهی است که انسان ها بیشترین آموزه های خود را از آن دارند. خانواده نقش بسزایی در ازدواج فرزندان و موفقیت های تحصیلی و شغلی و به طور کلی در تمام اتفاقات مهم زندگی فرزندان خود دارند.

    خانواده اولین منبع یادگیری برای انسان است و در مسیر زندگی نقش تعیین کننده ای برای افراد دارد. نهاد خانواده معمولا از دو طریق بر افراد تاثیر می گذارد؛ اول از طریق انتقال ژنها و دوم از طریق اعمال روش های تربیتی و سبک فرزند پروری. در حقیقت وراثت و محیط دو عامل اصلی برای پرورش شخصیت و ایجاد ساختار روانی هستند و انسان حاصل تعامل میان این دو عنصر است.

    خانواده در انتقال ژنها اختیار و اراده ای از خود ندارد؛ اما سبک تربیتی که در پیش می گیرد از همان ابتدای نوزادی بر کودک تاثیر می گذارد و در طول زندگی نیز با او خواهد بود. می توان گفت بخش مهمی از شخصیت افراد که در دوران بزرگسالی نمایان می شود، حاصل سبک های تربیتی و تعاملی خانواده در دوران کودکی و نوجوانی است. ویژگی های شخصیتی در طول سالها به تدریج تثبیت می شوند و به همین خاطر تغییر آنها در بزرگسالی کار مشکلی است. بسیاری از افرادی که در دوران اولیه زندگی به درستی ارتباط با پدر و مادر خود نداشته اند در آینده علائمی از اختلالات شخصیت از خود بروز می دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها