• طراحی مدل بومی توانمندسازی تحصیلی، روانی رفتاری دانش آموزان دوره اول متوسطه در استان لرستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/08
    • تعداد بازدید: 202
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    طراحی مدل بومی توانمندسازی تحصیلی، روانی رفتاری دانش آموزان دوره اول متوسطه در استان لرستان

    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بومی توانمندسازی تحصیلی، روانی-رفتاری دانش آموزان دوره اول متوسطه استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش به صورت آمیخته (کمی،کیفی) می باشد. و جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی کارشناسان و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش، علوم تربیتی و مشاوره، مدیران و معاونین پرورشی، فرهنگی و تربیتی، مدیران و معاونین آموزشی (با تاکید بر آموزش متوسطه) و در بخش کمی و در بخش کمی کلیه کادر آموزشی (دبیر) و مدیران، معاونین و مربی (پرورشی و مشاوره) مدارس دوره اول متوسطه بودند؛ روش گردآوری داده ها در این پژوهش روش ترکیب درون روشی بود به این صورت که در مرحله اول داده ها از طریق مصاحبه عمیق جمع آوری شد و در مرحله دوم جهت کمی کردن داده ها و برازش مدل از پرسشنامه محقق ساخته ای که از مصاحبه های بخش کیفی استخراج شده بود استفاده شد.

    در این پژوهش از پیوستار نمایایی - هدفمندی  جهت روش نمونه گیری استفاده گردید. حجم نمونه در بخش کمی در حد رسیدن به اشباع و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران 364 نفر بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که مدل توانمندسازی تحصیلی روانی-رفتاری دانش آموزان شامل سه مولفه است: مولفه مدرسه شامل  9 شاخص (تکنولوژی آموزشی، روابط بین فردی دانش آموز و معلم، فعالیت های گروهی درسی، فرآیند یاددهی و یادگیری، امکانات آموزشی و ساختار فیزیکی، ارزشیابی آموزشی، مهارتهای فنون تدریس، فعالیت های گروهی و فوق برنامه، خدمات مشاوره)؛ مولفه خانواده شامل 5 شاخص (تقویت اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه تحصیلی، مشارکت و برنامه ریزی درسی، تهیه و تدارک امکانات جهت مطالعه، آموزش مسئولیت پذیری و مشارکت در خانواده، روابط بین فردی دانش آموز و والدین)؛ و مولفه همسالان شامل 2 شاخص (فعالیت گروهی با همسالان، اعتماد به همسالان) می باشد.

    در بین مولفه های مذکور مولفه مدرسه با بار عاملی (446 / 0) در جایگاه اول اهمیت و مولفه خانواده (251 / 0) و همسالان (397 / 0) در مرتبه های بعدی قرار داشتند. شاخص پیش بینی کنندگی (629 / 0) حاکی از آن بود که مولفه های توانمندسازی تحصیلی، روانی-رفتاری دانش آموزان از قدرت بالایی برای پیش بینی توانمندسازی دانش آموزان برخوردارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها