• بازتاب عصیان در شعر معاصر با تکیه بر شعر فروغ فرخزاد

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/10
    • تعداد بازدید: 146
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بازتاب عصیان در شعر معاصر با تکیه بر شعر فروغ فرخزاد

    در هر دوره از تاریخ ادبی هر کشور، عواملی پیش می آید که می توانند زمینه ساز جریان های ادبی شوند. در ادبیات معاصر ایران تاثیر کودتای 28 مرداد و تبعات حاصل از آن سبب ایجاد نوعی جریان فکری و مذهبی در شعر معاصر شد که شبیه الحاد دینی بود و تحت تاثیر آثار ترجمه از سایر کشورها به وقوع پیوست که تاثیر این ترجمه ها را در آثار شاعران معاصر نظیر شاملو، اخوان ثالث و فروغ به وضوح می بینیم.

    اما اینکه آیا این جریان که به عصیان در شعر فروغ می انجامد نوعی الحاد و بریدن از خداست؛ موضوعی است که بررسی نشده است. لذا در این تحقیق، آنچه بدست آمده جواب همین پرسش هاست و سعی بر آن است که با بررسی اشعار فروغ به سیر فکری و اعتقادای شاعر پی ببریم.

    نگارنده در این اثر ابتدا توصیفی در باب شعر معاصر می دهد؛ سپس با بررسی ادوار مختلف شعر معاصر به بررسی چگونگی بازتاب خدا درآثار این دوران می پردازد و در ادامه با بررسی اجمالی اشعار شاملو و اخوان ثالث به عنوان نمونه هایی از آثاری که میتوان نوعی شخصی سازی و یا بی خدایی در آنها دید به سراغ اشعار فروغ می رود و با انتخاب نمونه ای از اشعار هر مجموعه ی شعر این شاعر به بررسی چگونگی عصیان و نوع بندگی در آثار او می پردازد که در نتیجه میتوان گفت؛ عصیان به خدا در دوره ی فروغ و با توجه به شرایط جامعه، موجی مرسوم در آثار اهل به شمار می آمد اما نوع بندگی و پردازش فروغ از خدا نوعی خاص و منحصر به خود شاعر می باشد و تمامی اشعارش هرچند که عصیانی و آکنده از شورش دینی به نظر بیاید؛ سرشار از یاد خداست چرا که فروغ در این عصیان، در حقیقت جستجویی شخصی را آغاز کرده که در نهایت به کشف خدا می انجامد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها