• بررسی نقش توسعه سرمایه اجتماعی در مدیریت بحران با تاکید بر نقش متغیر میانجی انطباق پذیری سازمانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/18
    • تعداد بازدید: 74
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی نقش توسعه سرمایه اجتماعی در مدیریت بحران با تاکید بر نقش متغیر میانجی انطباق پذیری سازمانی

    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش توسعه سرمایه اجتماعی در مدیریت بحران با تاکید بر متغیر میانجی انطباق پذیری سازمانی می باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت تجزیه و تحلیل فرضیه ها توصیفی- همبستگی است که اطلاعات آن به صورت میدانی گردآوری شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران سازمان امور مالیاتی شهر همدان به تعداد 207 نفر می باشد. که از این تعداد 132 طبق جدول کرجسی و مورگان به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردید.

    ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش سه پرسشنامه استاندارد 15 گویه ای سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال 1998 با سه مولفه (ساختاری، ارتباطی و شناختی)، پرسشنامه استاندارد ظرفیت انطباق پذیری سازمانی سوسمن 2004 ، استریکمن 2005 و دنیسون، 2000 و پرسشنامه استاندارد 16 گویه ای مدیریت بحران برگرفته از کار عزیزی و همکاران 1398 با چهار مولفه ( پیش بینی، آمادگی، مقابله، بازسازی ) استفاده شده است.

    نتایج به دست آمده نشان می دهد، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزار pls به انجام رسید. وزن عاملی همه گویه ها بیشتر از 0.3 به دست آمد بنابراین برازش مدل و روایی سازه پرسشنامه ها مورد تایید قرار می گیرد. نتایج تحلیل دادهای پژوهش نشان داد : سرمایه اجتماعی بر مدیریت بحران تأثیرگذار است. انطباق پذیری سازمانی بر مدیریت بحران تاثیر گذار است. سرمایه اجتماعی بر انطباق پذیری سازمانی تاثیر گذار است. تحلیل های بیشتر نشان داد نقش متغیر میانجی انطباق پذیری سازمانی بر رابطه بین سرمایه اجتماعی و مدیریت بحران، جزیی است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها