• بررسی تاثیرات مولفه های فضای سبز و رنگ محیط در فرایند بهبود عملکرد اجرایی کودکان اوتیسم با تاکید بر تنوع حسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/29
    • تعداد بازدید: 139
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی تاثیرات مولفه های فضای سبز و رنگ محیط در فرایند بهبود عملکرد اجرایی کودکان اوتیسم با تاکید بر تنوع حسی

    حیاط انسان برگرفته از طبیعت است و تمام نیاز ها و حل مشکل جسمی و روحی انسان برگرفته از طبیعت است، انسان جزئی از طبیعت و فضای سبز است و علاقه زیادی دارد که نیاز درمانی اش را از این طریق پیدا کند، زیرا برای هر بیماری طبیعت، درمانی عرضه کرده است. اولین و آشکارترین تاثیر طبیعت بر انسان، ایجاد احساس آرامش و کاهش استرس می باشد که این امر خود پیش زمینه ای برای ارتقای سلامت می باشد.

    از طرفی مولفه رنگ عاملی مهم در طراحی است که می تواند به ساختمان جان ببخشد و یکی از دغدغه های فرآیند درمان است که در حالت روحی کودکان اوتستیک تاثیر زیادی دارد. لذا شناخت مولفه های معماری تاثیرگذار بر مشکلات رفتاری کودکان با اختلال اوتیسم برای معماران و روان شناسان با اهمیت به نظر می رسد. همچنین با مرور و جمع بندی مقالات و تحقیقات انجام شده در این زمینه به روش کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی - تحلیلی اصولی کلی و الگوهایی را برای طراحی فضای سبز و مولفه رنگ محیط در مراکز نگهداری کودکان اوتیسم، به طوری که در روند درمان موثر باشد، ارائه می نماید.

    یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر طراحی فضای سبز در محوطه و وارد کردن عناصری از طبیعت به داخل ساختمان، بودن در یک فضای طبیعی و رنگ مناسب در فضاهای داخلی بر طبق اصول ارائه شده طراحی و به کار گرفته شود، دارای مزایایی چون کاهش استرس و افزایش تمرکز کودکان اوتیسمی و افزایش عملکرد اجرایی خواهد بود.

    عملکرد اجرایی، به مجموعه ای از عملکردها، مانند برنامه ریزی، حافظه کاری، کنترل تکانه ها، مهار و انعطاف پذیری تفکر و نیز شروع یک کار و نظارت بر آن اطلاق می شود. به نظر می رسد توجه به الگوهای معماری ارائه شده در این پژوهش می تواند با تاثیر بر احساس محیط و فرایند ادراک آن، بر سیستم پردازش مرکزی و درنتیجه اصلاح مشکلات رفتاری کودکان با اختلال اوتیسم موثر باشد که در قالب مدل تنوع حسی محیط ارائه شده است. در واقع طراحی درجه بندی شده این مراکز، به عنوان پله های رسانیدن یک کودک اوتیسم به یک زندگی عادی عمل کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها