• بررسی جرم قاچاق انسان در سیاست کیفری ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/09/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/06
    • تعداد بازدید: 182
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02166979526

    بررسی جرم قاچاق انسان در سیاست کیفری ایران

    امروزه مبارزه با قاچاق انسان به عنوان یکی از جرائم علیه کرامت انسانی، وجهه همت بسیاری از کشورهاست، نقض کرامت انسانی توسط قاچاقچیان انسان و ارتباط تنگاتنگ قاچاق با دیگر جرائم سازمان یافته از علل اصلی عزم جامعه جهانی برای مبارزه با این جرم است. قاچاق انسان پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه، سومین تجارت کثیف ولی پرسود دنیاست.

    این عمل جنایتکارانه بیشترین و وسیع‌ترین رشد را به خود اختصاص داده است چرا که شمار افرادی که در این جنایت دخیل هستند قابل توجه است. منافعی که عاید سازمان‌های جنایتکار می‌شود فراوان و ماهیت این جرائم چند منظوره است زیرا فقط به بهره‌برداری جنسی محدود نمی‌شود بلکه جنبه اقتصادی هم داشته و باعث سودآوری کلان برای جنایتکاران این بزه می باشد.

    کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل موقعیت ویژه و قرارگیری در یک منطقه خاص جغرافیایی درگیر مسائل ناشی از قاچاق انسان بوده است و این وضعیت همواره امنیت روانی، فردی و اجتماعی جامعه را با چالش روبرو کرده است. به دلیل فقدان قانون جامع و خاص در خصوص جرم قاچاق اعضای بدن، اغلب قاچاقچیان و گروه های جنایتکار فعال در این جرم، از فقدان نص قانونی در مورد جرم قاچاق اعضای بدن سود برده، و به فعالیت‌های جنایتکارانه دست زده و از مجازات می گریزند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها