• مدل مراقبت پیگیر بر درک از خواب مادران کودکان شیرخوار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/10/01
    • تعداد بازدید: 173
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    مدل مراقبت پیگیر بر درک از خواب مادران کودکان شیرخوار

    مقدمه: خواب نقش مهمی در تکامل شیرخواران دارد. در صورتی که مادر درک مثبتی از خواب نوزاد شیرخوارخود داشته باشد، ارتباط بهتری با او برقرار خواهد نمود. درک مادر از نوزاد بر اساس درک او از رفتارهای زیستی نوزاد می باشد . این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مدل مراقبت پیگیر بر درک مادر از خواب شیرخوار در مرکز آموزشی درمانی بنت الهدی بجنورد انجام شد.

    مواد و روشها: این مطالعه تجربی در مورد 66 نفر از مادران مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی بنت الهدی بجنورد در سال 1398 انجام گرفته است. نمونه گیری به شیوه در دسترس انجام یافت و نمونه ها با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله برنامه مدل مراقبت پیگیر را در 4 جلسه 60 - 45 دقیقه ای دریافت نمودند.داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس ادراک مادر از خواب شیرخوار mcisq جمع آوری و در نرم افزار spss نسخه 20 با استفاده از آزمون های آماری فیشر و رپیدمیجر در سطح معنی داری 05 / 0 > p تجزیه تحلیل شد.

    یافته ها: نتایج بیانگر تفاوت معنیدار بین دو گروه آزمون و کنترل در متغیر پژوهش بود (02 / 0 = p). که این اختلاف بیشتر در گروه آزمون مشاهده شد بطوری که میزان درک مادر از خواب شیرخوار بیشتر نشان داده شد. همچنین در ابعاد درک از خواب شیرخوار در بعد تردید و عصبانیت اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده شد طوری که میزان تردید و عصبانیت درگروه آزمون کمتر بود .

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود، زمینه های لازم برای اجرای مدل مراقبت پیگیر فراهم شود، این مورد میتواند در بهبود وضعیت خواب شیرخواران موثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها