• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 135
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09044031320

    طراحی پارامتریک برپایه الگوهای هندسی معماری اسلامی

    معماری پارامتریک اخیرا دارای رونق فراوان در عرصه معماری شده است و تقریبا همه معماران امروزه آن را یک سبک نوین در معماری که منشأ آن کشورهای غربی است می دانند، اما آنچنان هم که به نظر میرسد با فرهنگ ما و معماری پیشینیان ما غریبه نیست. هندسه علم بنیادین فرم ها و نظم موجود در آن هاست. اشکال هندسی، فرم ها و تغییر شکل ها بدنه اصلی طراحی معماری را شکل می دهند. درتاریخچه معماری، قواعد هندسی براساس نظریه های تناسب و تقارن، ابزار معینی را برای طراحی معماری شکل داده اند.

    معماری پارامتریک فرآیندی بر مبنای اندیشه الگوریتمی است که رابطه ی بین هدف و طراحی و پاسخ طراحی را تعریف می کند. در فرآیندهای طراحی سنتی متغیرها (یا همان پارامترها) بوسیله ی انسان و نه سیستم های پیشرفته بررسی و طراحی می شده است. در ضمن امروزه امکانات ارائه شده در مورد تکنولوژی معاصر و استفاده معماراز کامپیوتر باعث به وجود آمدن آزادی های جدید معمارانه شده است که این پیشرفت های تکنولوژیکی در ایجاد فرم های پویا و انعطاف پذیر پارامتریک موثر بوده است.

    امروزه متأسفانه معماری سنتی ما رو به فراموشی رفته و معماران امروزه بدون این که بدانند که در واقع معماری گذشته ی ما نیز معیارها و اصولی همانند و حتی پیشرفته تر از معماری امروز دنیا را دارد، شیفته ی معماری های نوین امروز شده اند. در این بین حلقه مفقوده ای بین معماری سنتی ما و معماری امروزه وجود دارد که برای پیداکردن این حلقه مفقوده و اتصال این دو، معمار پارامتریک میتواند نقشی در اتصال این دو داشته باشد. هدف از این مقاله بررسی وتطبیق الگوهای هندسی معماری اسلامی در طراحی پارامتریک می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها