• کاربرد gis در مکانیابی سازه های اضطراری شهری به منظور کاهش آسیب پذیری شهر بعد از وقوع زلزله ( مطالعه موردی، شهر رشت )

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 179
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09044031320

    کاربرد gis در مکانیابی سازه های اضطراری شهری به منظور کاهش آسیب پذیری شهر بعد از وقوع زلزله ( مطالعه موردی، شهر رشت )

    اکثر نواحی با تراکم جمعیتی بالا، در برابر وقوع حوادثی مانند زلزله آسیب پذیر هستند. در مطالعه حاضر مکانیابی سازه های اضطراری شهری (بیمارستان ها، آتش نشانی و مراکز نظامی) با استفاده از نرم افزار gis صورت پذیرفت. در وهله اول تمام معیارهای دخیل در امر مکانیابی استخراج شد. پس از وزن دهی با روش ahp اقدام به تهیه نقشه های بهینه به منظور استقرار سازه های اضطراری شهری و اسکان موقت زلزله زدگان گردید.

    نقشه مکانیابی پیشنهادی برای احداث فضاهای اسکان موقت نشان داد که اکثر مناطق شهرستان برای احداث این نوع اردوگاه ها مناسب نیستند و در اثر تلفیق لایه ها حذف شدند. مطابق با نقشه و بر مبنای چارچوب مطالعه حاضر، بخش های شمالی شهرستان بیشتر از سایر نقاط مستعد احداث اردوگاه های اسکان موقت هستند با این وجود در قسمت های پراکنده از غرب و مرکز این شهرستان نیز محل هایی برای احداث مکان های اسکان موقت پیشنهاد شده است.

    همچنین مطالعات نشان داد که بخش های جنوبی شهرستان به منظور احداث این نوع اردوگاه ها تناسب پایین تری دارند. نقشه مکانیابی پیشنهادی بیمارستان ها برای این شهرستان نیز نشان داد که اکثر مناطق در طی تلفیق لایه ها، به دلیل دارابود ارزش بسیار پایین حذف شدند. محل های مناسب احداث بیمارستان در شهرستان رشت اکثرا در نواحی شمالی و مرکزی شهرستان به صورت پراکنده قابل مشاهده است. قابل توجه است که مناطق جنوبی دارای نواحی با استعداد کم به منظور احداث این نوع سازه ها است.

    با توجه به تحلیل نقشه های مکانیابی، مراکز آتشنشانی در سطح شهرستان رشت، مناطقی که از استعداد بالایی برای احداث مراکز آتشنشانی در این شهرستان برخوردار هستند در بخش های شمالی، شمال شرقی، شمال غربی، غربی، شرقی و مرکز شهرستان به صورت لکه هایی پراکنده دید می شوند. همچنین نقشه مکانیابی پیشنهادی برای مراکز نظامی نیز نمایان ساخت که نقاط دارای بیشترین پتانسیل برای احداث این نوع مراکز هستند، در قسمت های شمالی و شرقی شهرستان همچنین به صورت پراکنده در نواحی مرکزی قابل رویت هستند. به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از gis به منظور مکانیابی مراکز اسکان موقت و سازه های اضطراری شهری برای کاهش خطرات جبران ناپذیر در هنگام وقوع زلزله توانایی بالایی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها