• بررسی جایگاه حکمت اسلامی در تزیینات بناهای سنتی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 155
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09044031320

    بررسی جایگاه حکمت اسلامی در تزیینات بناهای سنتی ایران

    هنر اسلامی شامل هنرهای تجسمی خلق شده در دنیای اسلام می باشد. هنر اسلامی شامل معماری اسلامی، خوشنویسی، نقاشی، سفالگری، قالیبافی، فرش بافی، گلدوزی اسلامی و مانند آنها می شود. تزئینات بخش جدایی ناپذیر از معماری و بنای هر فرهنگ و سرزمینی است که خود شیوه های متعددی را شامل می شود. تزئینات در هنر اسلامی، یکی از اصلی ترین و موثرترین مولفه های وحدت بخش به شمار می رود و نیز یکی از عناصر کیفیت دهنده به فضاهای سکونتی در دوره های مختلف تزیینات بوده، که به اشکال متفاوتی تجلی یافته است.

    به عنوان یک ویژگی مشترک، معماری اسلامی از اشکال زینتی خاصی استفاده می کند، از جمله الگوهای ریاضی پیچیده، طرح های هندسی استادانه و الگوهای درهم تنیده، نقوش گل مانند اسلیمی و کتیبه های خوشنویسی دقیق، که برای تزئین ساختمان هستند، و کاربری ساختمان را توسط آن مشخص می کنند.

    برای مثال، کتیبه های خوشنویسی تزئین گنبد مسجد قبه الصخره شامل آیاتی از قرآن هستند که به معجزه عیسی اشاره دارد. تزیینات اسلامی در اکثر بنا های سنتی ایران به کار گرفته شده است که در این تحقیق به بخشی از این بناها اشاره می شود. به عنوان مثال تزیینات ایرانی اسلامی استفاده شده در ساخت قبله در مساجد، کاخ ها، مساجد، مدرسه ها، کاروانسرا ها، حمام ها، قلعه ها، بازار ها و آب انبار ها و همچنین بسیاری از بناهای سنتی ایران از این تزیینات بهره برده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها