• بررسی کارایی زیست محیطی ایران در بین کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی (apo)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/11/23
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/08
    • تعداد بازدید: 140
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09142959557

    بررسی کارایی زیست محیطی ایران در بین کشورهای عضو سازمان بهره وری آسیایی (apo)

    با توسعه سریع اقتصاد جهانی، جهان با چالش های عظیمی در ارتباط با استفاده از منابع و آلودگی محیط زیست مواجه است. که در میان این چالش ها، انتشار دی اکسید کربن (co2) گسترده ترین است و باعث تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان شده است، و اجرای برنامه های کاهش انتشار co2 و تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مهم ترین راه برای ترویج توسعه پایدار بشریت است. به همین منظور در مطالعه حاضر، با بکارگیری روش تحلیل پوششی داده ها (dea)، کارایی زیست محیطی کشورهای عضو بهره وری آسیایی شامل ایران، در دوره زمانی 2010 الی 2018، محاسبه گردید.

    نتایج حاصل از اندازه گیری کارایی زیست محیطی نشان داد که میانگین کارایی زیست محیطی کشورهای عضو بهره وری آسیایی از 0.60 در سال 2010 به 0.62 در سال 2018 افزایش پیدا کره است که بیانگر بهبود نسبی کارایی زیست محیطی در این دوره است. کارایی زیست محیطی ایران نیز در این دوره مورد بررسی، به طور متوسط، 0.49 بوده است و میزان آن از 0.482 به 0.487 افزایش اندکی داشته است.

    با توجه به نتایج به‌دست‌آمده در این تحقیق، توصیه می‌شود کشورها به‌ویژه ایران به منظور ارتقای بهره‌وری زیست‌محیطی، به ساختارهای تولیدی، فناوری و استفاده از فناوری های دوستدار محیط زیست توجه ویژه داشته و تا حد امکان به جای فناوری های مخرب و آلاینده از فناوری های سبز استفاده نموده و نظارت دقیق تری بر جریان تولید و فعالیت صنایع مختلف برای کاهش آلودگی داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها