• تحلیلی بر رویکرد سازمان دولت های ترک (organization of turkic states) در تشدید مناقشه قره باغ (2020 – 2021) میلادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/28
    • تعداد بازدید: 90
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09142959557

    تحلیلی بر رویکرد سازمان دولت‌های ترک (organization of turkic states) در تشدید مناقشه قره باغ (2020 – 2021) میلادی

    سرزمین آرتساخ یا قره باغ در طی سده اخیر دست خوش تغییر و تحولات مختلف در حوزه سیاسی و حاکمیتی شده است که تازه‌ترین این تحولات مربوط به منازعه مسلحانه مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط ارمنستان می‌باشد. عوامل مختلفی در بروز این رویداد موثر بوده است، اما به نظر می‌رسد نقش و جهت گیری سازمان کشورهای ترک زبان تعیین کننده تر از بقیه می‌باشد.

    بنابراین بررسی نقش این سازمان در بحران مذکور می‌تواند یاری بخش شناخت هر چه بهتر ریشه‌ها و ابعاد منازعه اخیر بوده و چشم انداز آینده منطقه را بهتر ترسیم کند. بر این اساس در مطالعه حاضر تلاش شده است تا در چارچوب مفروضات مکتب نئورئالیسم به این سوال پاسخ داده شود که سازمان کشورهای ترک زبان در این مناقشات چه نقشی ایفا می‌کند و به دنبال دستیابی به چه اهداف و منافعی می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، گرایشات ناسیونالیستی کشورهای عضو سازمان به سردمداری کشور ترکیه و به رهبری شخص رجب طیب اردوغان، به دنبال احیاء امپراطوری عثمانی یا همان تورانیسم جدید هست و در این میان، نقش محوری منطقه قره باغ و ارمنستان در ایجاد جدایی و یا به هم پیوستن زمینی کشورهای ترک زبان و تأمین منافع آنها، غیر قابل انکار می‌باشد.

    بنابراین چنین شرایطی موجب می‌گردد که منطقه قره باغ آبستن منازعات و مناقشات امنیتی بوده و این فرآیند ادامه دار باشد. این سازمان نقش فزاینده‌ای در احیا و تشدید گرایشات افراط گرایانه ترک زبانان ایفا می‌کند، به گونه‌ای که منطقه قره باغ را تحت الشعاع بحران و نا امنی ساخته است. مطالعه حاضر در چارچوب نظری نئورئالیسم کنت والتز در روابط بین الملل، وبا استفاده از روش توصیفی_تحلیلی نگارش یافته است و شیوه گردآوری اطلاعات و داده‌ها به صورت کتابخانه‌ای می‌باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها