• ارتباط سطح سرمی تری گلیسیرید، لیپو پروتئین با دانسیته ی بالا، تومور نکروز فاکتور آلفا و رسپتورهای محلول آن با فعالیت بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: بیماری لوپوس اریتماتوز سیتمیک (sle)، بیماری است که می تواند فرد را دچار عوارض تهدید کننده ی حیات کند. با توجه به شواهدی مبنی بر نقش مهم اندازه گیری سطح سرمی تری گلسیرید (tg) و لیپوپروتئین با دانسیته ی بالا (hdl) و تومور نکروز فاکتور آلفا (tnf-α) و رسپتورهای محلول نوع 1 و 2 آن در ارزیابی فعالیت لوپوس، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین عوامل مذکور با فعالیت لوپوس در سال 1384 در تهران انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه ی مقطعی از 86 بیمار مبتلا به sle که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، نمونه های خون ناشتا تهیه و فعالیت بیمار با روش (the systemic lupus erythematosus disease activity index [sledai]) محاسبه و کسب امتیاز 6 و بالاتر به عنوان لوپوس فعال و امتیاز کمتر از 6 به عنوان لوپوس خاموش تلقی شد. سطح سرمی stnfr2 ,stnfr1 ,tnf-a به روش الیزا (bender medsystem) و سطح چربی های خون (hdl, tg) بعد از 12 ساعت ناشتایی به وسیله ی تست های مرسوم شیمیایی اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون های آماری تی، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 46 نفر (53.5 درصد) از افراد دارای بیماری غیرفعال و 40 نفر (46.5 درصد) دارای بیماری فعال بودند. سطح tg با فعالیت بیماری (p=0.01) tnf-α, (p=0.001) stnfr2 ارتباط معنی دار مستقیم داشت. برعکس سطح سرمی hdl با (p=0.001) stnfr1, (p=0.01) tnf-α, (p=0.007) sledai ارتباط معکوس داشت. بین hdl, tg با stnfr2 ارتباط معنی داری مشاهده نشد. استفاده از آنالیز رگرسیون چند متغیره ی خطی نشان داد که سه متغیر stnrf2, stnfr1, tg برای پیش گویی فعالیت بیماری، در مدل نهایی نگه داشته می شوند و hdl, tnf-α از مدل خارج می شوند.

    نتیجه گیری: دیس لیپوپروتئینمی (افزایش tg و کاهش (hdl با فعالیت بیماری sle ارتباط مستقیم دارد که به دنبال افزایش فعالیت tnf-α و رسپتورهای محلول آن صورت می گیرد. بر این اساس سطح سرمی tnf-α, hdl, tg و رسپتورهای محلول آن با فعالیت لوپوس ارتباط داشته و شاخص های با ارزشی برای ارزیابی فعالیت بیماری لوپوس می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها