• بررسی اثر ضددرد تزریق درون بطن مغزی و محیطی jwh133 در موش سوری

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 712
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: کانابینوبیدها اثر بی دردی وابسته به دوز در حیوانات و انسان دارند که این اثر از طریق گیرنده های کانابینوییدی (cb2, cb1) انجام می گیرد. بعضی مطالعات نشان داده اند که گیرنده های cb2 در سیستم عصبی مرکزی (cns) وجود ندارند ولی برخی محققین به حضور تعداد کم (اما با اهمیت) از این نوع گیرنده در سیستم اعصاب مرکزی اعتقاد دارند. تا به امروز مطالعه ای در مورد تزریق مرکزی یک آگونیست گیرنده ی cb2 و بررسی تاثیر بی دردی آن انجام نشده است. در مطالعه ی حاضر اثر بی دردی تزریق مرکزی و محیطی jwh133 به عنوان یک آگونیست گیرنده ی cb2 مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی: در این تحقیق از موش های سوری نر استفاده شده است. جهت بررسی اثر مرکزی دارو، ابتدا موش ها استریوتاکس شده و یک کانول از جنس فولاد ضدزنگ در بطن چپ مغزی قرار داده شد. پس از یک هفته،  jwh133به طور مستقیم داخل بطن مغز تزریق گردید. برای بررسی اثر محیطی، داروی jwh133 به صورت صفاقی تزریق گردید. ارزیابی درد با استفاده از روی فرمالین در موش ها انجام شد.

    یافته ها: تزریق داخل مغزی داروی jwh133 فاقد اثر بی دردی بوده ولی تزریق داخل صفاقی این ماده اثر بی دردی نشان داده است.

    نتیجه گیری: با توجه به بی اثر بودن تزریق مرکزی آگونیست گیرنده ی cb2، شاید بتوان پیش بینی کرد که در مغز موش، گیرنده ی cb2 موثر بر بی دردی وجود نداشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها