• شیوع پرفشاری خون و برخی عوامل خطر مرتبط با آن در جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم، 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 599
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع پرفشاری خون، روند رو به افزایش آن در مناطق شهری و عدم اطلاع کافی از شیوع آن در مناطق روستایی دور افتاده، این تحقیق به منظور تعیین شیوع پرفشاری خون و برخی عوامل خطر مرتبط با آن در جمعیت تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی روستایی شهرستان طارم درسال 1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این تحقیق به روش مقطعی بر روی تعداد 1500 نفر روستایی بالای 15 سال که به طور تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام گرفت. داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه و به روش مصاحبه و مشاهده توسط 10 نفر بهورز آموزش دیده جمع آوری و فشارخون، قد و وزن نیز با استفاده از فشار سنج جیوه ای یکسان، متر پارچه ای و ترازوی استاندارد اندازه گیری شد. کسانی که فشارخون سیستولیک بیشتر از 140 میلی متر جیوه داشتند (پس از تایید مجدد بالا بودن فشارخون در اندازه گیری یک هفته بعد) به عنوان افراد دارای فشارخون بالا تلقی شدند. پس از تعیین شیوع پرفشاری خون، رابطه سن، جنس و توده بدنی با فشارخون بالا در نمونه ها تعیین و حدود اطمینان آن در جامعه برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و برای تعیین ارتباط بین عوامل از آزمون آماری کای دو استفاده شد.

    یافته ها: از بین 1500 فرد مورد بررسی، 42 درصد مرد و 58 درصد زن بودند. شیوع پرفشاری خون در نمونه ها به میزان 12.3 درصد تعیین و میزان واقعی آن در جامعه با 95 درصد اطمینان از 10.7 تا 14 درصد برآورد شد. در این مطالعه میان فشارخون بالا با سن و شاخص توده بدنی ارتباط مستقیم و معنی دار آماری مشاهده شد (p<0.0001). ولی در رابطه با جنس ارتباطی مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد پرفشاری خون در منطقه روستایی طارم با توجه به سبک زندگی متفاوت آنان از زندگی شهرنشینی بیش از حد انتظار می باشد. انجام مطالعات بیشتر برای شناخت عوامل مرتبط با افزایش شیوع پرفشاری خون و به دنبال آن مطالعات مداخله ای برای کاهش مشکل را توصیه می نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها