• همراهی هلیکوباکترپیلوری با سوء هاضمه عملکردی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 554
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: با شناسایی نقش هلیکوباکترپیلوری در ایجاد گاستریت و زخم پپتیک، فرضیه هایی در مورد دخالت احتمالی این میکروب در ایجاد سو ءهاضمه مطرح شده است. این مطالعه به منظور تعیین توزیع فراوانی همراهی عفونت هلیکوباکترپیلوری در مبتلایان به سوء هاضمه عمکردی به تفکیک زیر گروهها انجام گرفته است.

    مواد و روشها: این مطالعه روی 270 نفر از بیماران مراجعه کننده به مرکز آموزشی–درمانی 5 آذر گرگان انجام گردید. تشخیص سوء هاضمه عملکردی بر اساس معاینه بالینی و پاراکلینیک و در نهایت آندوسکوپی داده می شد. بعد از تأیید تشخیص با آندوسکوپی 2 نمونه بیوپسی از ناحیه آنتر معده برداشته شده و در محیط اوره جهت تست اوره آز قرار می گرفت. داده ها بعد از ورود به رایانه از طریق نرم افزار آماری spss و آزمونهای آماری کای اسکوئر و تی مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی در بیماران 40.9 سال بود. نسبت مرد به زن تقریبًا برابر یک بود. عفونت هلیکوباکترپیلوری در 51.5 درصد (139) افراد یافت شد. شیوع عفونت در زیرگروه: شبه اولسر 62 درصد، شبه ریفلاکس 40.4 درصد، نامشخص 46.1 درصد و در شبه اختلال حرکت 20 درصد که این اختلافات از لحاظ آماری معنادار بود (p<0.05). اختلاف آماری معنادار بین شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری با جنسیت یافت نشد، ولی در بین گروههای سنی مختلف اختلاف آماری معنادار وجود داشت (p<0.05). بدین صورت که بیشترین میزان شیوع عفونت در دهه 6 و 7 زندگی بود.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که شیوع عفونت با هلیکوباکترپیلوری در مبتلایان به سوءهاضمه عملکردی بالا می باشد و همچنین بیشترین فراوانی در زیرگروه سوءهاضمه عملکردی شبه اولسر دیده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها