• تأثیر آرامش عضلانی و شناخت درمانی بر میزان اضطراب مبتلایان به سکته قلبی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 82

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 481
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مقدمه: یکی از رایجترین عوارضی که مبتلایان به سکته قلبی از آن رنج می برند، مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی می باشد که اکثریت بیماران آن را تجربه می کنند و باعث کاهش عملکرد حیاتی و افزایش خطر مرگ می شود. اینگونه علائم بالینی مانند اضطراب، اشتغالات ذهنی و افکار منفی در خصوص احتمال وقوع حمله بعدی، بهداشت جسمانی و روانی بیماران را به مخاطره می اندازد. هدف از این پژوهش، تعیین میزان اضطراب و افسردگی بیماران در مراحل مختلف قبل، بعد و سه ماه پس از اعمال روش آرامش عضلانی و شناخت درمانی بوده است.

    روش کار: پژوهش حاضر شامل مطالعه ای تجربی بر روی 60 نفر از افراد مبتلا به سکته قلبی بوده است که به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت ارزیابی میزان اضطراب و افسردگی، مقیاس هایd, pt  از آزمون چندوجهی شخصیتی مینه سوتا (mmpi) فرم کوتاه 71 سؤالی بوده است. بمنظور تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار spss استفاده شد.

    نتایج: نتایج حاصل نشان داد که پس از اعمال روش های درمانی، میزان اضطراب و افسردگی بیماران گروه آزمایشی در مراحل قبل، پس از خاتمه درمان و دوره پیگیری سه ماهه کاهش معنی داری (p<0.05) داشته است در حالی که میزان اضطراب و افسردگی بیماران گروه کنترل کماکان ثابت بوده است.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل حاکی از تأثیر روش آرامش عضلانی و شناخت درمانی بر کاهش میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سکته قلبی است. با انجام این روش ها حتی می توان نیاز به مصرف دارو در این بیماران را کاهش داد و از روش های غیردارویی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها