• اثرات مایع درمانی بر شیوع تهوع و استفراغ پس از عمل شیرودکار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 513
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: تهوع و استفراغ پس از عمل یکی از عوارض شایع پس از اعمال جراحی و بیهوشی است که می تواند باعث افزایش هزینه های درمانی ناشی از هزینه های پرسنلی، تجهیزات، دارو و بستری های ناخواسته گردد و هنوز یکی از مشکلات اساسی پس از عمل می باشد. هدف این مطالعه بررسی اثرات مایع درمانی اضافی بر تهوع و استفراغ پس از عمل می باشد.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه، کارآزمایی بالینی دو سوکور تصادفی، 120 بیمار کاندید عمل جراحی شیرودکار به طور تصادفی در دو گروه کنترل (فقط دریافت مایعات ضروری) و گروه مداخله (دریافت مایعات ضروری به علاوه 10 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن سرم رینگر) تقسیم گردیدند. سپس میزان شیوع تهوع و استفراغ در اتاق ریکاوری و بخش مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: دو گروه از نظر شرایط جمعیت شناختی، نوع عمل جراحی و علائم همودینامیک شرایط یکسانی داشتند. 22 بیمار از گروه شاهد (36 درصد) و 10 بیمار از گروه مداخله (16 درصد) در اتاق ریکاوری و یا بخش دچار تهوع و یا استفراغ پس از عمل شدند (p<0.001).

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد مایع درمانی متوسط باعث کاهش شیوع تهوع و استفراغ پس از عمل شیرودکار گردیده و تجویز مایعات وریدی یک روش ساده، موثر، مطمئن و قابل تحمل برای جلوگیری از تهوع و استفراغ پس از عمل می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها