• مقایسه شیوع سنی، جنسی و تظاهرات بالینی کودکان مبتلا به تومور ویلمز و نوروپلاستوم در بیمارستان مرکز طبی کودکان تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: نوروبلاستوم شایع ترین تومور دوره شیرخوارگی و تومور ویلمز شایع ترین تومور بدخیم کلیه در کودکان است. تشخیص افتراقی این دو تومور از یکدیگر همیشه دارای اهمیت است. این مطالعه به منظور مقایسه شیوع سنی، جنسی و تظاهرات بالینی بیماران مبتلا به تومور ویلمز و نوروبلاستوم در یکی از بیمارستان های کودکان تهران انجام شد.

    روش بررسی: این یک مطالعه مقطعی-تحلیلی است که به صورت تصادفی بر روی 50 بیمار مبتلا به تومور ویلمز و 50 بیمار مبتلا به نوروبلاستوم طی سال های 82-1372 در بیمارستان مرکز طبی کودکان انجام گردید. با استفاده از پرونده بیماران و چک لیست تهیه شده، متغیرهای مورد نظر مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: بیشترین فراوانی سنی در دو گروه در محدوده 2 تا 5 سالگی و میانگین سنی حدود 3.5 سال بود. نوروبلاستوم در پسرها و تومور ویلمز در دخترها شایع تر بود. اولین و شایع ترین تظاهر بالینی در دو گروه توده شکمی بود. هماچوری و هیپرتانسیون در بیماران مبتلا به ویلمز و تب، هپاتومگالی، متاستاز، توده خارج شکمی و کلسیفیکاسیون در بیماران مبتلا به نوروبلاستوم شایع تر بود.

    نتیجه گیری: در هر کودکی که با توده شکمی مراجعه می کند، باید تومور ویلمز و نوروبلاستوم مدنظر باشد. احتمال نوروبلاستوم در بیماران با حال عمومی بدتر، علایم سیستمیک و وجود متاستاز بیشتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها