• ترجمه و روانسنجی فرم کوتاه بررسی فعالیت عضلانی اسکلتی (smfa) در بیماران دچار ترومای ارتوپدی در جامعه فارسی زبان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 475
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: با توجه به شیوع و روند رو به افزایش مبتلایان به اختلالات عضلانی اسکلتی، و نارسایی ابزارهای فعلی اندازه گیری وضعیت آن در کشور، و همچنین گزارش موفقیت پرسشنامه فرم کوتاه بررسی فعالیت عضلانی اسکلتی (smfa) در سنجش این اختلالات، این تحقیق به منظور ترجمه و تعیین روانسنجی این پرسشنامه انجام گرفت.

    مواد و روش ها: پرسشنامه اصلی انگلیسی زبان smfa تهیه و پس از ترجمه به فارسی و برگردانیدن ترجمه فارسی به انگلیسی، از نظر اعتبار و پایایی مورد مطالعه قرار گرفت. برای تعیین اعتبار از روش های شاخص اعتبار محتوا، اعتبار صوری، اعتبار همزمان و اعتبار سازه استفاده شد. برای تعیین اعتبار همزمان از پرسشنامه sf-36 health survey که قبلاَ اعتبار و پایایی آن برای جامعه و فرهنگ ایرانی مورد تأیید قرار گرفته بود) به روش همزمانی (concurrent validity) استفاده شد.

    یافته ها: تحقیق بر روی 326 بیمار که در سنین 16±51 سال بوده و 56.7 مذکر بودند انجام گرفت. ترجمه پرسشنامه smfa از انگلیسی به فارسی و مجدداً به انگلیسی مورد تأیید قرار گرفت. شاخص اعتبار محتوای پرسشنامه به وسیله 20 نفر متخصص ارتوپدی تأیید شد و پرسشنامه با نظرخواهی از متخصصین ارتوپدی و بیماران به لحاظ مربوط بودن، واضح بودن و ساده بودن مورد تأیید قرار گرفت، سپس اعتبار صوری نیز توسط همین افراد تأیید شد. اعتبار همزمانی پرسشنامه برابر 0.91 و در زیر مجموعه پرسشنامه از حداقل 0.89 تا 0.93 به دست آمد (p<0.001).

    نتیجه گیری: پرسشنامه smfa در جامعه فارسی زبان دارای اعتبار و پایایی لازم برای سنجش میزان فعالیت عضلانی اسکلتی می باشد. لذا به کارگیری این پرسشنامه توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها