• تاثیر درمان یبوست بر اختلال کنترل ادرار در کودکان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 522
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یبوست و اختلال کنترل ادرار از مشکلات شایع دوران کودکی می باشند. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی میزان بهبودی اختلال کنترل ادرار بعد از درمان یبوست در کودکان می باشد.

    مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی در سال 88-87 بر روی 48 کودک 20 ماهه تا 11 ساله مراجعه کننده به بیمارستان حضرت علی اصغر زاهدان که دارای اختلال کنترل ادرار و یبوست عملکری بودند، انجام شد. پس از تشخیص، بیماران به مدت یک تا سه ماه تحت درمان یبوست قرار گرفتند. امتیازبندی بیماران بر اساس سیستم نمره بندی اختلالات ادراری قبل و سه ماه بعد از درمان یبوست انجام و نتایج مقایسه گردید. اطلاعات استخراج شده از فرم های اطلاعاتی کدگذاری شده و توسط نرم افزار spss-17 مورد پردازش قرار گرفت. جهت بررسی متغیرها از آزمون t زوجی و تست رتبه ای علامت دار ویلکاکسون استفاده گردید.

    یافته ها: از 48 کودک مورد بررسی 35.4 درصد پسر و 64.5 درصد دختر بودند. میانگین امتیاز اختلال کنترل ادراری قبل و بعد از درمان یبوست اختلاف آماری قابل توجهی را نشان داد (p=0.001). گرچه مقایسه تغییرات امتیاز اختلال کنترل ادراری بر حسب جنس و بر حسب گروه های سنی کمتر و بیشتر از پنج سال از نظر آماری اختلافی نشان نداد (p=0.43). شب ادراری و بی اختیاری مدفوعی به طور قابل ملاحظه ای در دختران و پسران بعد از درمان کاهش پیدا کرد (p=0.003). هم چنین تعداد دفعات اجابت مزاج قبل و بعد از درمان اختلاف آماری قابل توجهی نشان داد (p=0.001).

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که درمان یبوست می تواند در بهبود اختلال کنترل ادراری در کودکان موثر باشد. مطالعات گسترده تر و با حجم نمونه بیشتر در این زمینه توصیه می شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها