• بررسی ریزنشت کامپوزیت رزین های کوربیلد آپ با و بدون سیستم های ادهزیو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 549
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کورهای ساخته شده از جنس کامپوزیت رزین همراه با پست های پیش ساخته به طور شایعی برای بازسازی تاج دندان های درمان ریشه شده به کار می روند. هدف از این مطالعه بررسی توانایی سیل کورمکس و کامپوزیت کلیرفیل فوتو کور همراه سیمان رزینی پاناویا و با و بدون ادهزیو می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی، تعداد شصت عدد دندان پرمولر دوم انسانی تازه خارج شده انتخاب و تاج آنها از سه میلیمتر بالای cej قطع شد. بعد از تراش باکس های پروگزیمالی و انجام درمان ریشه، دندان ها به طور اتفاقی به چهار گروه پانزده تایی تقسیم شدند. پین های طویل شماره دو دنتاتوس به طول تقریبی هشت میلی متر در کانال های ریشه به ترتیب زیر سمان شدند: در گروه اول و دوم از کورمکس بدون و با ادهزیو مربوطه، گروه سوم و چهارم به ترتیب از کامپوزیت کلیرفیل فتوکور و سمان رزینی پاناویا بدون و با ادهزیو مربوطه و نهایتا ماده کور شکل گرفت. بعد از 24 ساعت، نمونه ها تحت پانصد چرخه حرارتی قرار گرفته با لاک تا یک میلی متری مارجین ترمیم سیل شده، در فوشین بازی 0.5% مغروق، سپس در آپوکسی رزین مانت، در جهت مزیو دیستال برش خورده و با بزرگنمایی بیست مشاهده گردیدند. مقادیر ریزنشت به صورت درصد نفوذ رنگ نسبت به کل مسیر لبه حفره تا انتهای پین ثبت شد. از آزمون های tukey, anova جهت بررسی داده ها استفاده گردید.

    یافته ها: در بین چهار گروه مورد مطالعه، مقادیر ریزنشت به ترتیب در گروه اول (61.57±14.24) بیشترین و گروه چهارم (13.85±12.37) کمترین میزان بود. استفاده از ادهزیو در هز نیز در هر دو سمان سبب کاهش ریزنشت شد. (p<0.05)

    نتیجه گیری: سمان پاناویا ریزنشت کمتری را در مقایسه با کورمکس داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها