• تعیین میزان بیلیروبین غیرمستقیم سرم روز سوم بعد از تولد نوزادان ترم با استفاده از شاخص تغذیه نوزاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 333
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بیش از 60% نوزادان ترم در هفته نخست زندگی با افزایش غلظت بیلیروبین غیرمستقیم سرم مواجه هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان هیپربیلیروبینمی غیرمستقیم سرم روز سوم بعد از تولد نوزادان ترم با استفاده از شاخص تغذیه نوزاد انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه تحلیلی، 118 نوزاد ترم متولد شده در بیمارستان قدس اراک به روش نمونه گیری مورد بررسی قرار گرفته اند. گردآوری داده ها به روش مصاحبه، مشاهده، اندازه گیری فیزیکی و بیوشیمیایی انجام شده است. چک لیست مشتمل بر 23 سوال مربوط به مادر و نوزاد، تکمیل شد و کارت مشخصات تغذیه نوزاد در 3 روز اول بعد از تولد، در اختیار مادران قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری t استفاده شد و 0.05p< معنی دار تلقی شد.

    نتایج: در این مطالعه، به ترتیب 61.1% و 69% نوزادان با متوسط دفعات کمتر از 5 بار و 7-5 بار تغذیه انحصاری با شیر مادر در 24 ساعت، بیلیروبین غیرمستقیم سرم روز سوم بعد از تولدشان، بیش از 11 میلی گرم در دسی لیتر بوده است. در حالی که به ترتیب 40.3%، 80% و 69.2% نوزادان با متوسط دفعات کمتر از 2 بار و 3-2 بار و بیشتر از 3 بار تغذیه با آب قند در 24 ساعت، بیلیروبین غیرمستقیم سرم روز سومشان بیش از 11 میلی گرم در دسی لیتر بوده است. بین متوسط دفعات تغذیه انحصاری با شیر مادر در 24 ساعت و غلظت بیلیروبین غیرمستقیم سرم بعد از تولد ارتباط معکوس (0.01(p< و بین متوسط دفعات تغذیه با آب قند در 24 ساعت و غلظت بیلیروبین غیرمستقیم سرم روز سوم بعد از تولد، ارتباط مستقیم وجود دارد (0.01(p<.

    نتیجه گیری: بر این اساس، آموزش به مادران به منظور حفظ و ادامه شیردهی انحصاری با شیر مادر و عدم تغذیه نوزاد با آب قند جهت کاهش هیپربیلیروبینمی، پیشنهاد و تأکید می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها