• بررسی وضعیت ارجاع در بیماران بستری بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 79

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 399
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سالانه تعداد زیادی از بیماران از نواحی مختلف کشور دچار بیماری های گوناگون می شوند و هر نوع بیماری برای درمان، نیاز به سطح مشخصی از امکانات پزشکی دارد. مسیری که یک بیمار از محل سکونت خود که می تواند جای کم جمعیتی باشد به جایی که پرجمعیت تر و واجد امکانات بیشتری است طی می کند، طریقه ارجاع بیمار را تعیین می نماید. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت روش موجود در مرکز استان فارس انجام گرفته است.

    روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی و در مدت 12 ماه از اسفند 78 تا بهمن 79 در بیمارستان های دانشگاهی شیراز انجام شد. جمع آوری اطلاعات بصورت چند روز در هر ماه که بطور تصادفی انتخاب شده بود با مراجعه به بخش های مختلف صورت می گرفت. درباره محل و طریقه ارجاع از خود بیمار سؤال می شد و در مورد تشخیص بیماری ها از پرونده بیمار استفاده گردید و نتایج با استفاده از تست های chi-square  و z تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: تعداد کل بیماران مورد مطالعه 4101 مورد بود که از این تعداد 60% مرد و 40% زن بودند. بیشترین تعداد بیماران بستری در بخش جراحی و بعد از آن در بخش داخلی بود. 48% بیماران در بیمارستان نمازی بستری بودند. 51.8% از بیماران بستری ساکن شیراز و حومه آن بودند و بقیه از سایر شهرستان ها و استان های مجاور بودند. 44% از بیماران بدون هیچگونه توصیه ای از طرف پزشک محل سکونت خود و با تمایل شخصی به بیمارستان های شیراز مراجعه کرده بودند. بیشترین تشخیص ها به ترتیب آسیب ها و مسمومیت ها، بیماری های گردش خون و بیماری های سیستم عصبی بود.

    نتیجه گیری: درصد زیادی از بیماران بستری بدون رعایت سیستم ارجاع و تنها با میل شخصی به بیمارستان های شیراز مراجعه کرده بودند. افزایش آگاهی بیماران در این زمینه و الزامی کردن داشتن برگه ارجاع می تواند حجم قابل توجهی از بیماران بستری در بیمارستان های شیراز را کم کرده و از صرف هزینه های تحمیل شده به بیماران و بیمارستان ها بکاهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه بیش ترین تعداد بیماران بستری مربوط به آسیب ها و حوادث بود، توجه بیشتر به اورژانس ها و اتفاقات بیمارستان ها ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها