• جامعه شناسی سیاسی ورزش و نقش آن در سلامت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/20
    • تعداد بازدید: 761
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش طرح واژه "جامعه شناسی سیاسی ورزش" و بسط و گسترش آن بعنوان یک مفهوم جدید است. شناخت نقش و کارکرد ورزش بعنوان یک نیروی اجتماعی حاضر در سیاست و تاثیرات متقابل آن بر حوزه سلامت به عنوان یکی از کار ویژه های اصلی ورزش، دیگر هدفی است که به تشریح آن خواهیم پرداخت.

    روش کار:این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از نظریه رابرت دال در بررسی جنبش های اجتماعی که از نظریات پلورالیستی جامعه شناسی سیاسی است صورت می گیرد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از کتاب ها، مقالات، پژوهاش میدانی و استفاده از منابع دیجیتالی و اینترنتی صورت می گیرد.

    یافته ها: با تاسی بر الگوی پلورالیستی جامعه شناسی سیاسی «رابرت دال» گروه ای اجتماعی بر اساس توانایی برخورداری از منابع قدرت می توانند در حوزه سیاسی تاثیرگذاری داشته باشند و قادر به مطالبه خواسته های خود و تبدیل آن ها به سیاست های عمومی هستند و همواره رابطه قدرت و دولت با نیروها و گروه های اجتماعی برقرار است. در همه جوامع بخشی از این کنش ها و واکنش ها در عرصه ورزش صورت می پذیرد و لذا ورزش بعنوان یک نیروی اجتماعی فعال همواره بر عرصه قدرت و سیاست تاثیرگذار است و باطبع حوزه سلامت و سیاست های موثر بر این حوزه نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد هم چنین دولت ها نیز می توانند از ظرفیت این نیروی اجتماعی برای دستیابی به اهداف خود در حوزه سلامت بهره مند گردند.

     نتیجه گیری: به نظر می رسد ورزش بعنوان یک نیروی اجتماعی فعال همواره بر عرصه قدرت و سیاست تاثیرگذار است و بالطبع حوزه سلامت از ظرفیت این نیروی اجتماعی تاثیرپذیر است و می تواند بهره مند گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها