• مناسب سازی بافت کالبدی محله در مواجهه با مدیریت بحران با تاکید بر تاب آوری شهری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 266
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مناسب سازی بافت کالبدی محله در مواجهه با مدیریت بحران با تاکید بر تاب آوری شهری (نمونه موردی: محله بحرآباد شهر مشهد)

    آسیب پذیری سکونتگاهی انسانی در مقابل بلایایی طبیعی به علت تمرکز جمعیت و فعالیت های اقتصادی در نواحی وسیع و تراکم و امنیت نابسامان و بی قاعده سکونت گاه ها بطور مداوم افزایش یافته است. و استفاده از رویکردهای مناسب در جهت پیشگیری از آسیب های کالبدی و اجتماعی به یک امر جدی تبدیل گشته است.

    از جمله رویکردهای مناسب در این زمینه، رویکرد تاب آوری شهری می باشد که به صورت چند بعدی می تواند به مدیریت کارآمد بحران در محلات حاشیه نشین کمک کند. هدف این تحقیق بررسی راهکارهای موثر بر برنامه ریزی کالبدی در محله بحر آباد در مواجهه با مدیریت بحران و رسیدن به محله تاب آور می باشد. این پژوهش از لحاظ روش انجام توصیفی – تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی است.

    جامعه آماری، تعداد افراد بالای 15 سال محله حاشیه نشین مشهد می باشد. برای انتخاب نمونه ها و تکمیل پرسشنامه های تهیه شده، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. تحلیل بکار گرفته شده در این تحقیق جهت بررسی فرضیه تحقیق، آزمون anova می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تاب آوری شهری در محله بحرآباد شهر مشهد و مدیریت بحران رابطه معناداری وجود دارد. لذا می بایست جهت مناسب سازی بافت های کالبدی محلات در راستای مدیریت بحران، شاخص های کالبدی تاب آوری شهری را مد نظر قرار داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها